Publiek meer betrekken bij praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek van het hbo: in dialoog
Van den Brande wil met zijn onderzoek de publieke betrokkenheid bij onderzoek versterken en dan meer specifiek de betrokkenheid bij het praktijkgerichte onderzoek van hogescholen. Hij stelt dat praktijkgerichte onderzoekers behoefte hebben aan meer handvatten ter bevordering wetenschapscommunicatie. Zijn uitgangspunt is dat publieke betrokkenheid een uitkomst is van een dialoog tussen wetenschap en maatschappij en die betrokkenheid heeft tegelijkertijd ook de vorm van een dialoog tussen wetenschap en maatschappij.
Van theorie naar methode naar toepassing
Van den Brande gaat een model ontwikkelen om de publieke betrokkenheid, dus de dialoog tussen wetenschap en maatschappij, op gang te brengen. Hij baseert zich daarbij op ideeën van politiek filosofe Hannah Arendt, maar ook op literatuuronderzoek, een vragenlijststudie, en een ontwerpstudie. Zijn model gaat hij praktisch toepassen om de publieke betrokkenheid bij een aantal concrete toegepaste onderzoeken te verbeteren. Het uiteindelijke doel is om praktijkgericht onderzoek nog toegankelijker en beter toepasbaar te maken voor iedereen.
Promotiebeurs voor leraren
Kiran van den Brande werkt als projectleider Leven Lang Ontwikkelen voor Aeres en docent Academisch Schrijven op Aeres Hogeschool. Bij zijn onderzoek wordt hij begeleid door dr. Arnoud Evers, dr. Emmy Vrieling en door em.prof. dr. Frank de Jong van de Open Universiteit. De promotiebeurs voor leraren die NWO heeft toegekend, stelt hem in staat om maximaal 5 jaar voor maximaal 0,4 fte vrijgesteld te worden van het geven van onderwijs. Elk jaar zijn er twee aanvraagrondes voor dit programma. Samen met Kiran van den Brande hebben in de eerste ronde van 2024 nog 22 anderen een promotiebeurs toegewezen gekregen.