null Serious game over de statistische aspecten van onderzoek

PSY_DynamischeOrganisaties_12619_head_large.jpg
Leren
Serious game over de statistische aspecten van onderzoek
Statistiek blijkt toch steeds weer een struikelblok als studenten met hun thesis aan de slag gaan. Maar wat doe je eraan? Ron Pat-El, onderzoeker bij de faculteit Psychologie, werkt aan een serious game over statistiek. 'Het probleem zit hem niet in onze cursussen Statistiek. Die zitten goed in elkaar. Maar als studenten in de thesisfase komen, blijkt dat het toch erg lastig is om het ook echt te gaan toepassen. Ze kunnen wel data analyseren en interpreteren. Maar dat is toch wat anders dan het opzetten, inplannen, toepassen, analyseren dat je in een eigen onderzoek doet.'

Dillema's, keuzes en consequenties

In de cursussen Statistiek zijn studenten volop bezig met het analyseren en interpreteren van data. Dat zit wel goed. Maar ze ervaren nog niet hoe het is om zo'n onderzoek zelf op te zetten: ze 'voelen' het nog niet. Data-analyse is ook maar een klein onderdeel van onderzoek doen. De game wil de student in aanraking brengen met het hele proces, de dilemma's, keuzes en de consequenties van de keuzes. In de game gaat de student aan de slag als 'research consultant' in een bedrijf. Een oud-docent heeft dat bedrijf opgericht met het doel door goed onderzoek de wereld te verbeteren. Zijn opvolgers zijn echter de kant op gegaan van 'catchy onderzoek'. Door kwalitatief slecht onderzoek is de reputatie van het bedrijf geschaad. De oud-docent hoopt dat de 'research consultant' het bedrijf weer op het goede pad kan helpen. 

Onderdompelen in de praktijk

Het bedrijf gaat een onderzoek opstarten en de 'research consultant' wordt vanaf het begin betrokken bij alle beslissingen en keuzes en moet ze beoordelen. Zo ervaren de studenten de dilemma's waar een onderzoeker in de praktijk voor staat en leren ze de consequenties van keuzes. Ze gaan datasets controleren en indien nodig corrigeren. Ze krijgen een analyse en moeten die controleren. Daarbij krijgen ze feedback en/of input van 'collega's' en de oud-docent is hun vraagbaak. Pat-El: 'Dat is iets anders dan een dataset krijgen en een analyseprotocol aflopen. Ze maken en beoordelen voortdurend keuzes. En krijgen steeds terugkoppeling over de consequenties van die keuzes. Wat is de consequentie als je in je dataset de extremen eruit laat. Of alleen mannen gebruikt als proefpersonen in een medisch onderzoek.'

Pilot

De game wordt ontwikkeld via het EMERGO-platform van de Open Universiteit. Hij gaat het volgende studiejaar deel uitmaken van de bachelorcursus Onderzoekspracticum experimenteel onderzoek. In eerste instantie als pilot: deelnemen aan de game is dan niet verplicht. Als blijkt dat de game een effectieve aanvulling is op de cursus, wordt het een verplicht onderdeel en wordt het mogelijk ook in andere cursussen opgenomen. Pat-El: 'We hopen natuurlijk dat op deze manier de studenten uiteindelijk in de thesisfase met meer inzicht en vertrouwen hun onderzoek gaan opzetten.'