Bij studenten nog te weinig inzicht in wat wel en niet werkt
Vavo-studenten (net zoals veel studenten uit het voortgezet en zelfs hoger onderwijs trouwens) zijn zich onvoldoende bewust van wat nou effectieve studeerstrategieën zijn. Dat blijkt uit praktijkonderzoek. Minder effectieve studeerstrategieën zoals herlezen zijn ook bij deze groep populair zijn. De twee boekjes Studeren met succes wil hen effectieve (meta)cognitieve strategieën aanleren om zo de slaagkansen van deze studenten te vergroten.
Studeren met succes voor studenten
Studeren met succes vertaalt de wetenschap van het studeren in twee toegankelijke boekjes. In het eerste boekje voor studenten wordt op een laagdrempelige manier uitgelegd hoe hun brein (en dat van jou en mij) leert, onthoudt en vergeet. Het legt ook uit welke studeerstrategieën effectief zijn (en vooral waarom). Tien studeerkaarten laten zien hoe ze die effectieve studeerstrategieën kunnen inzetten.
Studeren met succes voor docenten
De echte meerwaarde zit echter in de combinatie met het tweede boek: (Leer studenten) studeren met succes. Dit boekje is een handleiding voor docenten. Leren, studeren en instructie hangen immers nauw samen. Het boekje wil docenten inspireren en ondersteunen om effectieve (meta)cognitieve strategieën expliciet aan te leren in de klas.
Beide boekjes werden geschreven door een auteurstrio dat de wetenschap van het leren en studeren combineert met heel wat uren klaspraktijk: Tine Hoof, Tim Surma en prof. dr. Paul A. Kirschner. De vavo-scholengroep stelt de boekjes gratis ter beschikking. Door te klikken op onderstaande afbeeldingen kun je de pdf-versies bekijken of downloaden.