null RAGE-project voor serious gaming zeer succesvol afgerond

OW_RAGE_sep17_head_large.jpg
Digital Learning
RAGE-project voor serious gaming zeer succesvol afgerond
Zeven spellen en 45 componenten voor serious games ontwikkelden 150 medewerkers uit 19 landen sinds 2015 onder aanvoering van de OU binnen het RAGE-project. Dit vlaggenschip van het Horizon2020-programma van de Europese Commissie kreeg eind maart een uitzonderlijk goede eindbeoordeling.

Het doel waarmee het RAGE-project vier jaar geleden startte, is bereikt: de Europese game-industrie vanuit de wetenschap een boost geven door ontwikkeling van intelligente, herbruikbare software waarmee educatieve games gemakkelijker, sneller en goedkoper kunnen worden ontwikkeld. Game-onderdelen zijn vrij te downloaden en te gebruiken in andere games via het deelplatform gamecomponents.eu. Nu het project is afgerond, gaat de onlangs opgerichte RAGE-foundation ervoor zorgen dat het materiaal beschikbaar blijft en wordt doorontwikkeld.

Europees voorbeeldproject

Volgens Wim Westera, projectleider van RAGE (Realising an Applied Gaming Eco-system ), is serious gaming een speerpunt voor de Europese Commissie. ‘Games zijn hét medium van de toekomst. De markt maakt een enorme groei door. Serious games bewijzen hun nut in domeinen als de zorg, onderwijs en training. En de OU onderscheidt zich op dit terrein.’ Westera was nauw betrokken bij het complexe project. Hij is trots op het soepele verloop, de resultaten en de goede eindreview waarin de wetenschappelijke kwaliteit en de praktische impact worden geroemd. ‘De Europese Commissie is uitgesproken enthousiast over het RAGE-project en gebruikt de aanpak als voorbeeld voor andere projecten.’

Kunstmatige intelligentie

Het succes is naar zijn mening vooral te danken aan een goed plan, een goede organisatie en de samenwerking met bevlogen partners. Onderzoeksinstituten van universiteiten uit verschillende EU-landen werkten mee, naast enkele gamebedrijven, scholen en trainingsinstituten van bedrijven. Gedurende het project heeft de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie een enorme vlucht genomen, signaleert Westera. ‘Bijna alle gamecomponenten bieden een vorm van kunstmatige intelligentie. Zo hebben we bijvoorbeeld een uitgebreide suite (reeks oplossingen, red.) ontwikkeld rond taaltechnologie, waarmee vrije tekstinvoer kan worden geanalyseerd, begrepen en beoordeeld. Ook bruikbaar voor gewone e-learning natuurlijk.’

Het eerste aanbod van RAGE ligt er nu. De RAGE-foundation zal de erfenis gaan beheren en verder uitbouwen.

Meer informatie: