null Ervaring met pre-promotietraject voor mbo-docenten

OW_PrePromotie_10597_head_large.jpg
Leren
Ervaring met pre-promotietraject voor mbo-docenten
17 mbo-docenten zijn begin dit jaar begonnen met het voorbereiden van een promotieonderzoek. Tot en met maart 2018 frissen ze hun onderzoeksvaardigheden op, formuleren ze een voorstel en zoeken ze een promotor aan een universiteit. Ze doen dat in een pre-promotietraject dat is ontwikkeld door expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo), Lectoraat Beroepsonderwijs van Hogeschool Utrecht en de Open Universiteit. Het initiatief van het traject kwam van de beroepsvereniging opleiders in het mbo (bvmbo).

Onderzoek binnen mbo

Het ministerie van OCW stimuleert promotieonderzoek door docenten. Hiermee wordt een onderzoekscultuur in scholen bevorderd en tegelijkertijd wordt er zo gewerkt aan een kwaliteitsverbetering van het onderwijs. In het mbo bevindt deze onderzoekscultuur zich nog in een beginstadium. Daarom is de weg naar een promotie voor de docent vaak geen gebaand pad. Mbo-docenten hebben vragen als: Hoe kom je van een idee tot een promotievoorstel? Of, wat houdt een promotietraject eigenlijk precies in? En: is het wel een realistische keuze?

Praktische en inhoudelijke ondersteuning

Tijdens het pre-promotietraject oriënteren mbo-docenten zich op een promotietraject (is promoveren wat voor mij?), ze frissen hun onderzoeksvaardigheden op en werken aan een onderzoeksplan. Vervolgens werken ze toe naar een aanvraag voor een promotiebeurs of verkennen ze andere paden om hun promotie te financieren. Uit eerdere ervaringen met pre-promotietrajecten is gebleken dat deze praktische en inhoudelijke ondersteuning voor docenten een belangrijke stimulans is om hun belangstelling in onderzoek om te zetten tot een daadwerkelijk promotietraject. Bovendien vergroot het de kans op het verkrijgen van een promotiebeurs.

Professionalisering

Niet alle deelnemers zullen uiteindelijk ook gaan promoveren. Voor degenen die besluiten geen promotieonderzoek te doen biedt het traject een opfrissing van onderzoeksvaardigheden. Dit kan docenten helpen om een (grotere) rol gaan spelen bij het coördineren of uitzetten van onderzoeksactiviteiten op de instelling, al dan niet binnen een practoraat. Of met collegas in het team de eigen onderwijspraktijk kritisch onder de loep nemen.

Drie mbo-docenten aan het woord

Het Onderwijsblad interviewde drie mbo-docenten die het pre-promotietraject volgen. Het artikel is verschenen in maart 2017.
Het pre-promotietraject is ontwikkeld op initiatief van de beroepsvereniging opleiders in het mbo (bvmbo) met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo), Lectoraat Beroepsonderwijs van Hogeschool Utrecht (HU) en de Open Universiteit (OU). Wilt u meer informatie? Download dan deze flyer.