Geruststellende woorden van docenten leiden tot meer inzet en betere resultaten
Verschillende soorten boodschappen
Alqassab onderzocht - samen met Jaime León van de University of Las Palmas de Gran Canaria (Spanje) - 'motiverende boodschappen' van docenten, en het verband tussen deze berichten en de intrinsieke motivatie, betrokkenheid en academische prestaties van studenten. Daarbij keek ze ook naar de rol van het geslacht van de student. Motiverende boodschappen zijn berichten die docenten vóór de examens en tijdens de examenperiodes sturen naar studenten. Doel van die boodschappen is de studenten aanmoedigen om zich in te spannen voor hun examens en actief deel te werken aan hun studie. Er zijn verschillende soorten. Angstberichten zijn bijvoorbeeld boodschappen die studenten herinneren aan het belang van het behalen van examens en de gevolgen van falen. Geruststellende berichten daarentegen brengen positieve verwachtingen over en drukken hoop, aanmoediging en optimisme uit.
Alleen geruststellende boodschappen een positief effect op motivatie
De onderzoekers lieten 419 Spaanse middelbare scholieren een vragenlijst invullen over het soort boodschappen dat ze van hun docenten kregen voorafgaand aan een examenperiode. Daarbij onderscheidden ze 5 typen boodschappen: (1) gericht op angst, (2) gericht op inspanning, (3) gericht op bekwaamheid, (4) geruststellend en (5) overig. Ook werden de intrinsieke motivatie en betrokkenheid van de studenten gemeten. De leerprestaties van studenten werden gemeten aan de hand van de behaalde cijfers. De ondervraagde studenten gaven aan dat hun docenten het vaakst boodschappen gaven gericht op inspanning en bekwaamheid. Maar alleen geruststellende boodschappen bleken een positief effect te hebben op de intrinsieke motivatie. Dit leidt tot meer betrokkenheid bij het leren, wat weer kan resulteren in hogere leerprestaties. Er bleek geen verschil te zijn tussen mannelijke en vrouwelijke studenten.
Emotionele steun belangrijker dan aansporen hard te leren
Het geven van emotionele steun voorafgaand aan examens is dus belangrijker dan aansporen om hard te leren. Uit het onderzoek bleek ook dat een gebrek aan geruststellende boodschappen een negatief effect heeft op de intrinsieke motivatie. Dit kan ertoe kan leiden dat leerlingen minder betrokken zijn en daardoor slecht presteren. Daarom zouden docenten bemoedigende motiverende boodschappen moeten geven wanneer ze met hun leerlingen over examens praten, aldus de onderzoekers. Daarnaast moeten lerarenopleiders meer aandacht besteden aan hoe leraren dit soort boodschappen kunnen verstrekken.
Het artikel 'Motivational messages from teachers before exams: Links to intrinsic motivation, engagement, and academic performance' is gratis te lezen.