Wij zorgen er graag voor dat u een goede website ervaring bij ons heeft. Daarom maken wij gebruik van cookies.
Hiermee kunnen wij ook advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u pagina’s delen via social media.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.

Read More
Hoe houd je leerkrachten emotioneel gezond en in ontwikkeling?
Twee onderwerpen beheersen het debat rond leerkrachten: werkdruk – burnout - en professionalisering. Het onderwijs wil enerzijds die emotionele uitputting zoveel mogelijk voorkomen en anderzijds professionalisering stimuleren. Hoe doe je dat? Dat is de centrale vraag in het onderzoek van Arnoud Evers, onderzoeker bij het Welten-instituut, dat onlangs is verschenen in European Journal of Training and Development.

Werkdruk

Werkdruk is een heikel punt in het onderwijsdebat. Wat is nu eigenlijk die werkdruk en wanneer leidt dat tot emotionele uitputting en uiteindelijk burnout? Uit een onderzoek van Arnoud Evers bij 120 leerkrachten uit het beroepsonderwijs blijkt dat met name de emotionele werkdruk een sterk verband vertoont met emotionele overbelasting. 'Dan moet je denken aan moeilijke gesprekken met leerlingen en ouders bijvoorbeeld. Of conflicten op het werk. Die emotionele werklast kan leiden tot emotionele uitputting, maar staat ook expertise ontwikkeling en flexibiliteit in de weg.' Moeilijke gesprekken zijn natuurlijk een onderdeel van het werk, dus daar kan de werkgever niet veel aan veranderen. Evers: 'Wat de werkgever kan doen, is zorgen voor emotioneel leiderschap: laten merken dat hij begrip heeft niet alleen voor de cognitieve, maar ook voor de emotionele werkdruk. Dat weten we uit eerder onderzoek. In dit specifieke onderzoek was het verband tussen emotionele steun van de leidinggevende en emotionele werkdruk overigens niet significant.'

Niet te veel taakvariëteit

Taakvariëteit wordt vaak aanbevolen als een manier om de expertise van leerkrachten op het werk te stimuleren. Het onderzoek van Evers laat echter zien dat er mogelijk ook een grens zit aan taakvariëteit: 'Als de taakvariëteit te hoog is, lijken leerkrachten het contact met collega’s minder te gebruiken om hun expertise te ontwikkelen en meer om frustraties te uiten of stoom af te blazen.'

Lees het artikel How to Keep Teachers Healthy and Growing: The Influence of Job Demands and Resources van Arnoud Evers, Bogdan Yamkovenko en Daniël van Amersfoort.
Evers is onderzoeker bij het Welten-instituut, het expertisecentrum voor leren, doceren en technologie van de Open Universiteit.

Arnoud Evers

Arnoud Evers


Meer nieuwsberichten                                                                                                                Meer agenda items