De Open Universiteit evalueert met regelmaat haar onderzoek op wetenschappelijke kwaliteit, maatschappelijke relevantie en toekomstbestendigheid. Dat gebeurt zowel via landelijke visitaties als via zelf georganiseerde assessments (mid-term).
Onderzoeksvisitaties
Voor het bewaken van de kwaliteit van ons onderzoek neemt de Open Universiteit deel aan de landelijke onderzoeksvisitaties. Elke zes jaar beoordeelt een externe commissie het facultaire onderzoek. Tussen twee visitaties in, voeren de faculteiten zelf een midterm review uit, waarbij zij externe experts uitnodigen om een tussentijdse onderzoeksassessment uit te voeren.
Visitatiecommissie
De visitatiecommissie bestaat uit een onafhankelijke groep experts. Zij bestuderen de zelfevaluatie die de faculteit heeft voorbereid en ze brengen een bezoek aan de instelling waarbij ze praten met een groot aantal betrokkenen. De commissie evalueert de wetenschappelijke kwaliteit (scientific quality), de maatschappelijke relevantie (societal relevance) en de toekomstbestendigheid (viability) van het onderzoek. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan Open Science, de Academic Culture, PhD Culture and Training, en Human Resources Policy. De visitatierapporten zijn openbaar.
Standard Evaluation Protocol
De onderzoeksevaluaties vinden plaats op basis van het Strategy Evaluation Protocol (SEP) 2021-2027. Het SEP is vastgesteld door Universiteiten van Nederland, de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijke Onderzoek (NWO).
Planning onderzoeksvisitaties
faculteit | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
Bèta | ||||||||
CW | mid-term | |||||||
MW | mid-term | visitatie | ||||||
OW | mid-term | visitatie | ||||||
PSY | visitatie landelijk |
mid-term | visitatie | |||||
RW | mid-term | visitatie |
Visitatierapporten
- Psychologie (2023)
- Bestuurlijke reactie op onderzoeksvisitatie Psychologie
- Final report Research review Psychology 2017-2022 - Rechtswetenschappen (2022)
Assessment Rapport faculteit Rechtswetenschappen: SEP-onderzoeksevaluatie 2016-2021 (pdf) - Learning and Innovation in a Resilient Society (LIRS) (2021)
Economics and Business Research Review (2015-2020) (pdf) - Psychologie (2017)
Research review Psychology 2017 (pdf) - Welten-instituut (2019): Learning and teaching in technology-enhanced environments
Research review of Pedagogical and Educational Sciences 2012-2017 (pdf) - Centre for Learning Sciences and technologies (2014):
Research Review Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) (pdf) - OTEC (2008):
Research Review - OTEC (2003):
Research Review