De expert
Het college van 23 maart 2020 wordt verzorgd door onderwijsexpert prof. dr. Rob Martens, verbonden aan de faculteit Onderwijswetenschappen van de OU. Vragen stellen tijdens het college is mogelijk.
Moderatoren zijn dr. Marjan Nijkamp, universitair docent Gezondheidspsychologie, en drs. Iwan Wopereis, docent Expertisecentrum onderwijs ECO.
Volg het college
Ga naar de website Digitale didactiek om naar de colleges te gaan. Vragen stellen tijdens het college is mogelijk. De sessie is het best te volgen via de browsers Chrome en Firefox. Voor het optimaal volgen van de sessies wordt gebruik van een headset of oortjes geadviseerd.
Gemist? Kijk hier terug
Website Digitale didactiek
Na afloop zijn de online colleges terug te zien eveneens via de website over Digitale didactiek. Op deze website brengt de OU op het gebied van online onderwijs bijeen. Denk aan (wetenschappelijk onderbouwde) adviezen voor docenten van allerlei onderwijsniveaus die hun onderwijs online willen brengen, maar vooral praktische tips & tricks. De website wordt de komende dagen nog verder uitgebreid.
Geplande volgende online colleges
- Op dinsdag 24 maart 2020 van 19.00 - 20.00 uur: online formatief toetsen en feedback, door dr. Kim Dirkx, onderzoeker bij de faculteit Onderwijswetenschappen
- Op woensdag 25 maart 2020 van 19.00 - 20.00 uur: hoe maak ik een goede instructievideo, door Jeroen Storm, ontwikkelaar ICT bij het Expertisecentrum onderwijs (ECO)
- Op donderdag 26 maart 2020 van 19.00 - 20.00 uur: effectief, efficiënt en plezierig online studeren - studietips voor studenten, door Renate de Groot, hoogleraar Biopsychologie van het leren bij de faculteit Onderwijswetenschappen.
Nieuwe webinars
Houd de website in de gaten. Als uit de colleges blijkt dat er behoefte is aan kennis over andere onderwerpen, dan worden er nieuwe colleges gepland. Die worden via deze website en via de website DIgitale didactiek aangekondigd.
Over de expert
Onderwijspsycholoog Rob Martens is hoogleraar aan de faculteit onderwijswetenschappen van de OU. Zijn specialismen zijn onderwijsvernieuwing en motivatieprocessen. Daarnaast is Rob Martens wetenschappelijke directeur van het NIVOZ.
Na werk en promotie aan de OU, was hij vanaf 2004 als hoofddocent onderwijsstudies verbonden aan de Universiteit Leiden. In 2007 werd hij benoemd tot bijzonder hoogleraar op de Veringa leerstoel ‘multimediale educatie’ (Teleac/NTR). Verder verkreeg hij in 2012 de honoraire Francqui leerstoel bij de Katholieke Universiteit Leuven.. Rob Martens is medeoprichter van de EAPRIL (European Association for Practitioner Research on Improving Learning). Hij was ook werkzaam als hoogleraar/(wetenschappelijk) directeur van het Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek (LOOK) van de OU, waarin een vraaggestuurde vorm van onderwijswetenschap werd ontwikkeld.