Strategie en innovatie
Door middel van innovatie kan een organisatie bestaande of nieuwe producten of diensten ontwikkelen die extra waarde toevoegen voor klanten of waarmee ze zich onderscheiden in de markt. Hierdoor is het mogelijk om nieuwe markten aan te boren en omzetgroei te stimuleren. Omgekeerd vormen onvoldoende innoveren en het ontbreken van een heldere strategie een belemmering voorde groei en veerkracht van een organisatie, waardoor deze achterop kan raken in een competitieve zakelijke omgeving. Juist de langetermijnvisie, de kerncompetenties van de organisatie en het creatief anticiperen op technologische en maatschappelijke veranderingen geven een organisatie veerkracht en maken de organisatie sterk ten opzichte van concurrenten in de markt.
Inspirerende visie
Binnen een organisatie moet sprake zijn van een coördinatie tussen de bedrijfs- en innovatiestrategie. Hierbij is een ondernemende houding ten aanzien van risico’s, kansen en mogelijkheden noodzakelijk voor een geïntegreerde visie op strategie en innovatie. Pas dan kunnen een missie en visie de organisatie inspireren.
Grand Challenges en sociaal ondernemerschap
Ook is in deze snel veranderende tijd sociaal ondernemerschap nodig. om Naast bedrijfsprestaties is het belangrijk om een bijdrage te leveren aan de oplossing van verschillende grote maatschappelijke uitdagingen. Maar alleen het aanbieden van oplossingen volstaat niet. Ook moet de vraag worden gesteld aan welke condities voldaan moet worden zodat die oplossingen geaccepteerd worden.
Samenwerken en veranderen
Innoveren werd in het verleden vaak gezien als een geïsoleerde interne aangelegenheid, vandaar de onderzoeksfocus op businessmodellen en proceskeuze en onzekerheid. Tegenwoordig vinden innovaties vaak plaats in samenwerkingen, waarbij we spreken van open innovatie of ecosystemen. Dit vraagt natuurlijk ook om een open strategie, want samenwerking kan plaatsvinden tussen bedrijven maar ook met klanten.