null Masterscriptie over het lerarenregister

ALG_Abstract_13433_head_large.jpg
Leren
Masterscriptie over het lerarenregister
Vanaf 1 september 2018 zijn leraren verplicht zich te registreren in het lerarenregister. Maar er is nog veel weerstand en discussie over dit register. Mark van der Veen, onderwijswetenschapper, leerkracht en BON-bestuurslid onderzocht voor zijn masterscriptie bij de Open Universiteit of er een verband is tussen de kennis over het register en de motivatie om het register te gebruiken. 381 leerkrachten werkten mee aan zijn onderzoek.

Motivatie

De 381 respondenten waren afkomstig uit zowel primair, speciaal, voortgezet middelbaar onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Gemiddeld werkten zij al 17 jaar in het onderwijs. Zij gaven aan bovengemiddeld gemotiveerd te zijn om te professionaliseren, hetgeen de basis vormt voor het registerportfolio. Des te opvallender dat ze minder dan gemiddeld gemotiveerd zijn om uitvoering te geven aan het registerportfolio. 62% van de leerkrachten was nog niet ingeschreven in het register en daarvan gaf ruim de helft aan dat waarschijnlijk of zeker ook niet te gaan doen. Van de 38% die wel al ingeschreven stonden, gaf ongeveer de helft aan dat ze dat gedaan hebben omdat ze het belangrijk vinden te laten zien dat ze bevoegd zijn en zich ontwikkelen. De rest had andere reden (nodig om een studiebeurs aan te vragen, verplicht door werkgever).

Kennis

De stelling van AOb 'ben je tegen het lerarenregister, dan ken je het wetsvoorstel niet', wordt door het onderzoek van Van der Veen weerlegt: er lijkt hooguit sprake te zijn van een gematigde samenhang tussen de kennis van het register en de motivatie om zich te registreren. En ook onder degenen die wel ingeschreven staan is er een flinke groep die het nut van het portfolio niet inziet. (Zie ook het artikel in Didactief van 30 november 2017 ‘Factcheck: AOb en het lerarenregister) .

Aanbevelingen

Het onderzoek van Van der Veen laat zien dat er nog altijd sprake is van een behoefte aan meer informatie. Maar, waarschuwt hij, dat lost het gebrek aan motivatie om te registreren niet op, gezien de beperkte samenhang tussen de twee. Beter lijkt het in te zetten op het verduidelijken van de waarde van het registerportfolie voor de eigen doelen van de leerkracht zelf en voor de leerlingen. Verder adviseert hij om de normen van leerkrachten te erkennen. Er is namelijk een sterke samenhang tussen de mate waarin de leerkrachten de gestelde normen redelijk vinden en de verwachting om eraan te kunnen voldoen. Tot slot wijst hij op de rol van de leidinggevenden en hun invloed op de betrokkenheid op de werkvloer. Draagvlak onder leidinggevenden lijkt daarmee net zo van belang te zijn als draagvlak voor leerkrachten.

Van der Veen, M. (2017). Het registerportfolio en de kennis en motivatie van leerkrachten. De samenhang tussen de kennis die leraren van het register hebben en de motivatie die leraren hebben om uitvoering te geven aan het registerportfolio. Juni, 29, 2017, Heerlen, Nederland: Open Universiteit.