Mbo-studenten tevreden over 21ste-eeuwse vaardigheden; kritisch over grenzen stellen en gezond gedrag
Mbo-studenten een jaar lang gevolgd
Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 2.000 mbo-studenten van innovatieve onderwijsprogramma’s bij verschillende mbo-scholen.
Een jaar lang volgden de onderzoekers de ontwikkeling van 21ste-eeuwse vaardigheden bij de studenten, waarbij ze een nieuw meetinstrument gebruikten. Hun metingen tonen aan dat er een sterke samenhang is tussen verschillende vaardigheden én enkele centrale vaardigheden: ondernemend samenwerken, kritisch denken, creatief probleemoplossend denken en loopbaanvaardigheden. De vier praktijkpartners (Kunst- en Cultuurarrangement van ROC Friese Poort, Loopbaan- en Burgerschapsprogramma van mboRijnland, MentorProgramma Friesland en Het Techniek Atelier van Koning Willem I College) laten zien dat uiteenlopende aanpakken mogelijk zijn om deze 21ste-eeuwse vaardigheden bij studenten te ontwikkelen.
Aanbevelingen voor de onderwijspraktijk
Naar aanleiding van dit onderzoek zijn er drie aanbevelingen voor de onderwijspraktijk geformuleerd:
- Breng 21ste-eeuwse vaardigheden onder in een leerlijn
- Breng vaardigheden en vaardigheidsontwikkeling in beeld
- Investeer in de docent/coach.
7-stappenplan voor docenten en onderwijskundigen
De activiteiten en opgedane inzichten en ervaringen zijn vertaald in een 7-stappenplan. Dit plan ondersteunt docenten en onderwijskundigen om de visie en aanpak voor formatief beoordelen van 21ste-eeuwse vaardigheden te expliciteren, goed te onderbouwen, uniform te maken en de formatieve beoordelingspraktijk systematisch te verbeteren.
Praktijkpublicatie, handreiking, instrumentenoverzicht en onderzoeksverantwoording
Uit het onderzoek zijn drie producten voortgekomen: een praktijkpublicatie, handreiking en instrumentenoverzicht. Daarnaast gaat de onderzoeksverantwoording dieper in op de onderzoeksmethodiek en geeft deze suggesties voor vervolgonderzoek.
- Praktijkpublicatie: Toekomstgerichte vaardigheden in ontwikkeling in het mbo
Een nieuw perspectief op 21ste-eeuwse vaardigheden, loopbaancompetenties en burgerschapsvaardigheden uit de praktijk - Handreiking: Formatief beoordelen in het mbo
Informatie en inspiratie voor het (her)ontwerpen en evalueren van formatieve beoordelingspraktijken voor 21ste-eeuwse vaardigheden. - Instrumentenoverzicht: Toolkit voor het formatief beoordelen van toekomstgericht vaardigheden in het mbo
Overzicht van instrumenten om de ontwikkeling van toekomstgerichte vaardigheden zichtbaar te maken en te bevorderen - Onderzoeksverantwoording: Toekomstgerichte vaardigheden in beeld
Informatie over de onderzoeksmethodiek en suggesties voor vervolgonderzoek
Partners
Projectcoördinator van Move21 was expertisecentrum beroepsonderwijs ecbo. Vanuit de open Universiteit waren dr. Desirée Joosten-ten Brinke, dr. Kim Dirkx en Mighiel van Dichelen bij het project betrokken. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met KBA Nijmegen, ID College, ROC Friese Poort, Koning Willem I College en Mentoring Programma Friesland.