null Open Universiteit start professionaliseringstraject voor mentoren van jongeren op de werkvloer

OW_Praktijkopleiders_22585_head_large.jpg

Open Universiteit start professionaliseringstraject voor mentoren van jongeren op de werkvloer

De Open Universiteit en het Steunpunt Onderwijs Provincie Limburg uit België starten een nieuw samenwerkingsproject om mentoren te professionaliseren die mbo-studenten op de werkvloer begeleiden. Het hoofddoel is mentoren zodanig te bekwamen dat meer jongeren gemotiveerd raken om hun studie te voltooien en uitgroeien tot tevreden werknemers.

Als vloeken niet meer werkt

Binnen het project 'Als vloeken niet meer werkt' ontwikkelt de vakgroep Voorwaarden voor een leven lang leren van de Open Universiteit digitale learning snacks en een online toolbox. Hiermee willen de onderzoekers een duurzame, gedigitaliseerde vorm van professionalisering maken voor mentoren die mbo-studenten op de werkvloer begeleiden en coachen. Jongeren die een mbo-opleiding volgen met een component werkplekleren, gaan enkele dagen naar school en leren daarnaast op de werkvloer van een bedrijf. Daar worden zij opgeleid en begeleid door mentoren van het bedrijf zelf, die meestal geen pedagogische vaardigheden bezitten. Met het nieuwe project willen de onderzoekers de mentoren kennis en vaardigheden bijbrengen om jongeren te steunen, inspireren en motiveren. Als de coaching van jongeren op de werkvloer beter wordt, verhoogt dat immers de kans dat jongeren hun opleiding afmaken en een passende baan vinden waarin zij goed functioneren. Het project besteedt extra aandacht aan kansarmere jongeren zoals migrantenjongeren, nieuwkomers en Oekraïense vluchtelingen.

Digitale learning snacks

De Open Universiteit levert binnen het project actuele wetenschappelijke en onderwijskundige expertise over breinrijpheid bij adolescenten. Uit recent onderzoek vanuit de neuropsychologie, neurowetenschappen en onderwijswetenschappen is gebleken dat de hersenen van jongeren zich blijven ontwikkelen tot de leeftijd van 25 jaar. Tot die leeftijd hebben ze vooral nog moeite met de executieve functies die te maken hebben met planning en zelfsturing. Op basis van deze inzichten ontwikkelt de Open Universiteit vijf learning snacks over de rol van breinontwikkeling in leren. Elke learning snack duurt ongeveer 10 minuten en biedt mentoren concrete tips en handvatten hoe zij jongeren het beste kunnen coachen. De opnames worden gemaakt met behulp van de innovatieve software Edison/Cloudclass, die virtuele leerervaringen kan creëren. Ook werkt de Open Universiteit aan een digitale toolbox met informatie uit de learning snacks en aanvullend en verdiepend leesmateriaal, podcasts en wetenschappelijke artikelen.

Over het project

De Open Universiteit voert het project 'Als vloeken niet meer werkt: handvatten voor coaching en mentoring van jongeren op de werkvloer vanuit wetenschappelijke kennis over brein en leren' samen uit met het Belgische Jongeren op de Werkvloer (JOW) van Steunpunt Onderwijs Provincie Limburg. Het project wordt gefinancierd vanuit Erasmus+. Uiteindelijk willen de onderzoekers de tools ook inzetten in andere onderwijssectoren om alle soorten onderwijsprofessionals te inspireren en professionaliseren op het gebied van Brein en Leren.