null OU beste universiteit volgens masterstudenten met een functiebeperking

ALG_Prijsbeker_13743_head_large.jpg
OU beste universiteit volgens masterstudenten met een functiebeperking
Masterstudenten met een functiebeperking waarderen de Open Universiteit met de eerste plaats van de veertien Nederlandse universiteiten als het gaat om studeren met een functiebeperking. Bachelorstudenten met een functiebeperking beoordelen de Open Universiteit met de derde plaats in deze lijst. Dit blijkt uit het zojuist verschenen jaarrapport 'Studeren met een functiebeperking 2018', opgesteld door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie. De digitale toegankelijkheid, het begrip van docenten, de voorlichting en de aanpassingen in het onderwijs (flexibiliteit) worden door de studenten het hoogst gewaardeerd en de intake en begeleiding zien zij als verbeterpunten.

Mooie scores

Het gemiddelde oordeel bij de universiteiten is 3.33 punten voor de masteropleidingen en 3.36 voor de bachelors. Met cijfers van respectievelijk 3.67 en 3.59 scoort de Open Universiteit (OU) daar heel ruim boven. Ruim 1.000 van de 14.000 studenten aan de Open Universiteit geven aan een functiebeperking te hebben.

Complimenten van Expertisecentrum handicap + studie

Het Expertisecentrum handicap + studie zegt in haar persbericht over de masteropleidingen van de Open Universiteit (OU): 'Dat de instelling zeer hoog scoort met digitale toegankelijkheid, ligt voor de hand. Maar er is ook veel lof voor de docenten en de aanpassingen in het onderwijs. Ook zijn de studenten positief over de sterk verbeterde informatievoorziening. Het is goed om te beseffen dat de OU een eigen, specifieke studentenpopulatie heeft. Maar voor deze populatie is het studeren met een functiebeperking dus behoorlijk goed geregeld.'

Waarderingen op onderwerpen

Op alle bevraagde thema’s scoort de OU meestal ver boven het landelijk gemiddelde van de universiteiten aangesloten bij de Vereniging van Universiteiten (VSNU). Het gaat daarbij om zaken als voorlichting, intake, aanpassing van het onderwijs, begrip van docenten, kennis van docenten, begeleiding, begrip van medestudenten, digitale toegankelijkheid en aanpassing van tentamens. De studenten hebben de hoogste waardering voor de digitale toegankelijkheid, de voorlichting, het begrip van OU-docenten en de aanpassingen in het onderwijs. Als verbeterpunten zien zij de intake en begeleiding.

Informatiebron

Het rapport, opgesteld door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie in opdracht van het Expertisecentrum handicap + studie, is gebaseerd op antwoorden op deelvragen uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2018. Deze deelvragen zijn beantwoord door ruim 24 duizend studenten hoger onderwijs die aangeven een functiebeperking te hebben. De Nationale Studenten Enquête (NSE) vindt jaarlijks plaats in opdracht van stichting Studiekeuze123.

In de landelijke NSE scoort de OU al jaren een toppositie in de lijst van universiteiten. Studiekeuze123 is een gezamenlijk initiatief van het hoger onderwijs en de studentenorganisaties en wordt gefinancierd door het ministerie van OCW.

Expertisecentrum handicap + studie: Jaarrapport 2018 Studeren met een functiebeperking

Persbericht Expertisecentrum handicap + studie: 'Jaarrapport studeren met functiebeperking: vooral voorlichting en begeleiding kunnen beter'

Portlet is temporarily unavailable.