null Start nieuwe lichting in de master Onderwijswetenschappen

OW_StartMaster_14927_head_large.jpg
Leren
Start nieuwe lichting in de master Onderwijswetenschappen
Zaterdag 1 september 2018 is de nieuwe lichting masterstudenten Onderwijswetenschappen van start gegaan met hun eerste vak, de cursus Onderwijswetenschappen: theorie en onderzoek in de praktijk. De lichting telt 72 studenten.

Grootste masteropleiding

Het aantal studenten in de masteropleiding is al jaren groeiend. Op dit moment zijn ruim 150 studenten bezig met hun afstudeerscriptie. De afgelopen jaren rondden jaarlijks ruim 75 studenten hun scriptie af en ook dat aantal is stijgend. En dan nu dit jaar weer 72 nieuwe studenten. De masteropleiding Onderwijswetenschappen is de grootste masteropleiding in zijn soort in Nederland.

Kennismaking

Op de startbijeenkomst in studiecentrum Amsterdam maakten de nieuwe studenten kennis met de cursus, docenten en elkaar. Naast de introductie in de cursus is ook een inhoudelijke introductie in het vakgebied verzorgd door Tim Surma, oud-leerkracht, alumnus van de masteropleiding en nu promovendus bij het Welten-Instituut.

Wetenschap van het leren

De titel van de presentatie van Surma was 'Wetenschap van het leren’. Meer dan honderd jaar cognitief wetenschappelijk onderzoek leverde een schat aan informatie op over effectieve en efficiënte leer- en instructiestrategieën die breed inzetbaar zijn om het leren van leerlingen te bevorderen. Ze zijn zeer effectief, gemakkelijk implementeerbaar en onmiddellijk toepasbaar, over verschillende vakken en leerjaren heen. In deze sessie toonde Tim hoe onderwijsonderzoek de onderwijswereld concreet kan informeren.