OW_Leren_in_beeld_brengen_20001_head_large.jpg

Sessies

 

Keynote - Dr. Tamara van Gog

In de laatste decennia is het gebruik van eye tracking (oogbewegingsregistratie) enorm toegenomen in onderzoek naar multimedia leren. Eye tracking wordt enerzijds gebruikt om oogbewegingen te registreren en zo meer inzicht te krijgen in hoe lerenden multimediaal lesmateriaal verwerken. Anderzijds maakt eye tracking het ook mogelijk om die oogbewegingen vervolgens zichtbaar te maken in zogenaamde 'gaze displays', die (wellicht) gebruikt kunnen worden om multimedia leren te verbeteren. In deze lezing zal ik nader in gaan op onderzoek naar verschillende manieren waarop gaze displays (mogelijk) ingezet kunnen worden: het laten zien van oogbewegingen van een expert of docent om het leren van videovoorbeelden nog effectiever te maken; het terugkijken van eigen oogbewegingen om zelfgestuurd leren te bevorderen; en het tonen van oogbewegingen van leerlingen aan docenten, om hen meer inzicht te geven in het leerproces en daarmee een extra handvat voor adaptieve instructie te bieden.

Parallelsessie 1A - Multimediagebruik bij toetsing - dr. Tamara Schleepen
Computer gebaseerd toetsen kent een sterke opmars in het onderwijs. Dit vergroot de mogelijkheden om multimedia, zoals een afbeelding, toe te voegen aan toetsen. Het is echter de vraag of dit helpt om toetsvragen, authentieker te maken en beter te begrijpen, of dat het juist afleidend werkt. In deze sessie nemen we jullie mee in de wetenschappelijke stand van zaken rondom het gebruik van multimedia bij toetsing. Aan de hand van toetsen uit de (eigen) onderwijspraktijk gaan we aan de slag met hoe multimedia het best ingezet kan worden bij toetsen en welke uitdagingen en valkuilen dit met zich mee brengt.

Parallelsessie 1B - Eyetracking in onderwijsonderzoek - dr. Leen Catrysse
Eye-tracking speelt een belangrijke rol in onderwijsonderzoek, omdat het onderzoekers in staat stelt om bewuste en meer geautomatiseerde en onbewuste processen tijdens leren en instructie vast te leggen (vb. visuele verwerking van informatie, integratie van informatie, zoeken naar informatie, enz.). Het biedt de mogelijkheid om microprocessen van leren en instructie te registreren tijdens leer- en instructieactiviteiten. Eye-tracking onderzoek kan worden uitgevoerd in meer artificiële settings waarbij één student of docent wordt uitgenodigd voor een laboratoriumonderzoek waarbij hoogwaardige screen-based eye-trackers worden gebruikt. Dit is handig voor het onderzoeken van multimedia leren, lezen, visuele expertise, leren van video, enz. Maar steeds meer eye-tracking wordt buiten het lab uitgevoerd in meer authentieke settings. In meer authentieke scenario's worden eye-tracking-brillen of webcam-eye-tracking gebruikt. Dit is handig voor het onderzoeken van de expertise van docenten in authentieke klasomgevingen. Tijdens de workshop wordt een overzicht gegeven van de verschillende eye-trackers en hoe deze gebruikt kunnen worden in onderwijskundig onderzoek. Daarnaast wordt er ook een live demonstratie gegeven waarbij studenten de eye-tracker kunnen uittesten en waarbij de resultaten live besproken zullen worden.

Parallelsessie 2A - Leren met video’s - dr. Kevin Ackermans & Aline van der Hoof
Voor het ontwerpen van educatieve interactieve video hebben we bij de Open Universiteit veel expertise in huis. In deze sessie nemen wij, Kevin Ackermans (UD van de faculteit Onderwijswetenschappen) en Aline van Hoof (Coördinator Multimedia bij ECO), je bij de hand. We bespreken de praktische mogelijkheden, best practices binnen de OU, en lichten recente onderzoeksresultaten toe. Alles met een praktische en inspirerende insteek.

Parallelsessie 2B - Expertise en professionalisering - dr. Dorothy Duchatelet
Wat is een expert? Op welke manier is een expert te onderscheiden van een beginner? En wat betekent dit voor het leren en de ondersteuning ervan? Leren heeft te maken met voortdurende verandering: veranderingen in de kennis die we hebben, hoe deze kennis zich uitbreidt tot scripts en hoe deze scripts beïnvloeden hoe we situaties inschatten. En wat betekent dit alles dan voor de manier waarop we het best oefenen? In deze sessie gaan we in het algemeen in op deze thema’s en wordt een stand van zaken gegeven met betrekking tot onderzoek naar klasmanagement.

Keynote 2 - dr. Matthias Böhm

In deze keynote is het onderwerp een leesondersteuningsprogramma op meerdere niveaus, geïnitieerd door de Realschule Regen - een Duitse middelbare school in 2018. Dit programma werd opgezet om de verslechtering tegen te gaan die door de jaren heen was waargenomen in de leesvaardigheid van beginnende studenten. In verschillende grootschalige onderzoeken van de OESO is het vermogen om informatie uit teksten te halen geïdentificeerd als een van de krachtigste voorspellers van later schoolsucces. Voor dit doel worden initiële leesscreenings uitgevoerd om leerlingen te selecteren die de grootste behoefte aan ondersteuning hebben. Als volgende stap wordt bij deze selectie leerlingen een leestest op basis van eye-tracking uitgevoerd voor nauwkeurige diagnostiek. Op basis van de resultaten wordt een individueel ondersteuningsplan gemaakt, dat voor de studenten beschikbaar wordt gesteld op hun eigen individuele leeshomepage. Na een half schooljaar wordt de eerste screening herhaald om de resultaten van dit programma te meten.