96 Items
1 december 2020

Martijn van Otterlo over digitalisering in het onderwijs

Het toenemende gebruik van AI – Artificial Intelligence – in de samenleving zorgt voor veel veranderingen. Steeds meer kan en gaat digitaal, ook in het onderwijs. Stichting Cubiss maakte zes video’...
9 november 2020

Internationaal onderzoeksproject TESTOMAT succesvol afgerond

Het internationaal onderzoeksproject TESTOMAT is na drie jaar succesvol afgerond. De Open Universiteit nam samen met 33 partners uit 6 landen deel. Doel van het project was testautomatisering naar ...
12 oktober 2020

Promotie: Herbruikbare spelelementen verbeteren positie serious games

Hoewel serious games potentie hebben als tool om te leren en onderwijzen, zijn de toepassingen in het onderwijs en bedrijfsleven nog steeds beperkt. Een belangrijke reden daarvoor is dat serious ga...
7 oktober 2020

Keynote eye tracking: Een kijkje in de toekomst van educatie

Eye tracking-technologie gaat de toekomst van educatie veranderen. Daarvan is OU-hoogleraar Halszka Jarodzka overtuigd. Ze geeft er in augustus 2021 een keynote over op het tweejaarlijkse Europese ...
6 oktober 2020

Gratis webinar Ontwerpen van Online Onderwijs op 29 oktober

Wil jij je als docent of leraar verder ontwikkelen om ook online goed onderwijs te kunnen geven? De Open Universiteit organiseert een gratis webinar om je daarbij te helpen. Online onderwijs vraagt...
16 september 2020

Bijdrage van RAGE aan ontwikkeling van onderwijsgames beloond met nominatie

Het toonaangevende vaktijdschrift Computable heeft het RAGE-project genomineerd voor de 2020 award in de categorie Digitale transformaties. RAGE is een Europees project, geleid door de Open Univers...
1 september 2020

Drie OU-initiatieven genomineerd voor een Computable award 2020

Het Ict-vakblad Computable reikt jaarlijks de Computable awards uit. Dit jaar zijn drie initiatieven van de OU genomineerd. Het platform voor digitale didactiek DDguide is genomineerd in de categor...
23 juni 2020

Open Universiteit sleutelfactor in Europese innovatie

De Open Universiteit mag zich sinds kort 'key Innovator' noemen in het Europese ICT-onderzoek. Dit prestigieuze label is toegekend door de experts van de Europese Innovation Radar, een instituut va...
8 juni 2020

Onderwijs ontwerpen om altijd en overal leren mogelijk te maken

Leren doe je niet alleen in formele onderwijssituaties, maar ook in professionele en privé omgevingen. Dat gegeven is het startpunt van Seamless learning. Het onderwijskundig ontwerp vanuit het Sea...
8 juni 2020

SURF kent subsidie toe aan OU-projecten rond sociale interactie en peer feedback

Twee projecten van de Open Universiteit, FROCOLE en PE(E)RFECT VAARDIG, hebben een subsidie toegekend gekregen van SURF. Ze vallen allebei onder de stimuleringsregeling Online onderwijs en Open lee...
26 maart 2020

Bordspel helpt onderwijsontwerp te verbeteren

Hoe kun je data over de manier waarop studenten leren (learning analytics), slim gebruiken om het ontwerp van onderwijs (learning design) te verbeteren? Die vraag stelt Marcel Schmitz zich in zijn ...
3 december 2019

Opleiden met virtual reality: OU en KPE onderzoeken de mogelijkheden

KPE, een opleider in de bouw- en vastgoedbranche onderzoekt samen met de Open Universiteit de mogelijkheden van opleiden met behulp van Virtual reality (VR). Studenten van het Hoger Technisch Insti...
20 november 2019

Let’s get digital: ouderen aan de social media

Hoe kunnen meer 65-plussers overtuigd worden van het nut van communicatie via sociale media? Met als doel: een betere aansluiting bij de digitalisering van de samenleving. Dit onderzoekt promovenda...
5 november 2019

Tweede Symposium Leren en Innovatie in Veerkrachtige Systemen herhaalt het succes van het eerste

Eind oktober 2019 organiseerde de faculteit Management Science and Technology de tweede editie van het internationale symposium Leren en Innovatie in Veerkrachtige Systemen (LIRS). De tweede editie...
1 oktober 2019

Download beschikbaar: Enjoyed or bored? Barriers to learning in MOOCs

De paper 'Enjoyed or bored? A study into achievement emotions and the association with barriers to learning in MOOCs' van dr. Maartje Henderikx (Welten-instituut), prof. dr. Marco Kalz (Managementw...
2 september 2019

Gratis online cursus: Ontdek de antieke Griekse en Romeinse steden

75% van de Europeanen leeft tegenwoordig in steden. Het stadse leven heeft een traditie die al duizenden jaren oud is. Al in de oude Griekse en Romeinse steden vonden mensen met verschillende cultu...
22 augustus 2019

Podcast over het eyetrackinglab: het lab staat op je neus

In de zevende aflevering van haar podcastserie Lab Leven gaat de Universiteit van Nederland op bezoek bij het eyetrackinglab van de Open Universiteit. Of nou ja, bezoeken... Het eyetrackinglab is n...
28 mei 2019

Didactische samenwerking Open Universiteit en ThiemeMeulenhoff

De Open Universiteit en ThiemeMeulenhoff bundelen de krachten in een alliantie. Doel van de samenwerking is om verdere kennis op te doen op het gebied van learning design en onderwijswetenschappeli...
21 mei 2019

Nadine Roijakkers spreekt op Promoting Online Training Opportunities for the Workforce in Europe

Dr. Nadine Roijakkers, programmadirecteur yOUrMBA aan de faculteit Management, Science & Technology, spreekt op 4 juni 2019 in Brussel, tijdens de conferentie Promoting Online Training Opportun...
20 mei 2019

Tanja Vos en Pekka Aho op voorjaarsevenement TestNet

Prof. dr. Tanja Vos, hoogleraar Software Engineering en dr. Pekka Aho, onderzoeker, beiden verbonden aan de vakgroep Informatica, presenteerden 'TESTAR, open source tool for automated GUI testing' ...
— 20 artikelen per pagina
Toont 1 - 20 van 96 resultaten.