Psychologie van arbeid en gezondheid
Psychologie van arbeid en gezondheid
-
Psychologie
-
PB0214
-
10 EC
-
Vanaf € 768
Inhoud
Waarom heeft de één meer last van werkstress dan de ander? Wanneer is er sprake van burn-out en wat zijn risicofactoren? Hoe kunnen we gezondheid en welbevinden van individuele werknemers meten? En wat kunnen we doen om gezondheidsproblemen van werknemers te voorkomen, ze vitaal en duurzaam inzetbaar te houden of om ze weer gezond aan het werk te krijgen? Op dit soort vragen wordt antwoord gezocht in deze cursus.
De cursus bestudeert het welzijn en de gezondheid op het werk, bestrijkt het hele veld van interventies en richt zich zowel op het individu als op de organisatie. Er is aandacht voor primaire en secundaire preventie, maar ook voor behandeling, re-integratie, duurzame inzetbaarheid en groei.
Na een algemene inleiding op het vakgebied wordt dieper ingegaan op gezondheidsindicatoren, (emotionele) arbeidsbelasting, stress en gezondheid op het werk. Vervolgens wordt aandacht besteed aan werkverslaving, burn-out, arbeidsre-integratie en interventies vanuit Positieve Gezondheid. Ook wordt ingegaan op de vraag hoe de gezondheid op de werkplek bevorderd kan worden. Ten slotte komen thema’s als diversiteit aan de orde, evenals technologie en baanonzekerheid. Je leert aan de hand van praktijkvoorbeelden de kennis toe te passen.
Het betreft een variabele cursus die je in eigen tempo kunt doorlopen. De cursus omvat twee digitale individuele tentamens die je zelf kunt inplannen (zie onderdeel ‘Tentamenvorm’).
Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt doorlopen, kun je:
- benoemen en toelichten welke factoren van invloed zijn op het functioneren van werkenden en kun je de daarvoor belangrijkste theoretische kaders binnen het vakgebied omschrijven en toepassen op werksituaties
- actuele thema's binnen het werkveld van de psychologie van arbeid en gezondheid benoemen en toelichten
- belangrijke interventies op het gebied van arbeid en gezondheid benoemen, toelichten en beargumenteren in welke situaties welke interventie zinvol kan zijn
- de voor het vakgebied belangrijke onderzoeksmethoden en meetinstrumenten beschrijven en toelichten, en beargumenteren in welke situaties welke onderzoeksmethoden en meetinstrumenten zinvol kunnen zijn
- de fasen van de interventiecyclus toepassen op voor A&G-psychologen relevante terreinen, dat wil zeggen: een probleemsituatie systematisch analyseren, aanbevelingen voor interventies doen en daaraan gekoppeld suggesties voor onderzoek doen
- omschrijven wat gezondheidsbevordering op de werkplek (GBW) inhoudt en hoe je interventies op dit gebied planmatig ontwikkelt en inzet in de praktijk.
Noot: deze leerdoelen zijn in de online leeromgeving van de cursus nader uitgewerkt per studietaak, neem daar kennis van.
Aanmelden
Toelichting aanmelden
Houd daarom bij het aanmelden voor deze cursus rekening met de aanmeldtermijn voor de tentamens, de eventuele tentamendata en met de data van eventuele begeleidingsbijeenkomsten.
Voorkennis
Begeleidingsvorm
Deze cursus heeft een variabel startmoment. Je kunt deze dus op een zelfgekozen moment starten en in je eigen tempo doorlopen. Er zijn daarom geen vaste begeleidingsbijeenkomsten bij deze cursus. We helpen je natuurlijk wel om de cursus in het aanbevolen tempo van 22 weken te doorlopen. Daarvoor bieden we je een weekplanning en een online leeromgeving die je leeractiviteiten aanstuurt. Vanuit deze leeromgeving wordt verwezen naar de tentamenstof. Als je de online leeromgeving helemaal hebt doorgenomen, is alle tentamenstof aan de orde geweest. Daarnaast kun je inhoudelijke vragen aan het cursusteam stellen via de leeromgeving.
Docenten
Tentamenvorm
Tentamentoelichting
Let op: er zijn twee deeltentamens.
Tentamendata
Tentamenhulpmiddelen
Het online woordenboek t.b.v. ANS
Het online woordenboek
Het online woordenboek t.b.v. ANS
Cursusmateriaal
˗ een Nederlandstalig tekstboek: Schaufeli, W., & Bakker, A. (2020). De psychologie van arbeid en gezondheid. (4e herziene druk). Bohn Stafleu van Loghum.
˗ enkele wetenschappelijke artikelen (Engelstalig en Nederlandstalig)
˗ de online leeromgeving (Brightspace) met opdrachten.
Mediagebruik
Digitale leeromgeving
Na inschrijven moet je gebruikmaken van de online leeromgeving (Brightspace). Zoals eerder aangegeven, is de cursus zo opgezet dat deze leeromgeving je leeractiviteiten aanstuurt. Ook kun je hier met medestudenten en de docent(en) informatie uitwisselen, vragen stellen en discussiëren over de leerstof.