OW_LearnResilInno_head_large.jpg

Trends conferentie: Leren waarderen

Een leven lang ontwikkelen vraagt om een bredere kijk op leren dan alleen vanuit een formele opleidingscontext. Leren is voor een belangrijk deel geïntegreerd in dagelijkse activiteiten, tijdens het werk, maatschappelijke activiteiten of thuis. Met name volwassen studenten geven aan dat zij er behoefte aan hebben dat het leren aansluit bij hun ervaringen, past binnen hun leef-context en mogelijkheden biedt om oplossingen te zoeken voor praktijkproblemen. Dit veronderstelt een ander onderwijsontwerp dan het onderwijs aan kinderen en adolescenten. Leren stopt niet na het behalen van een kwalificatie, maar gaat het hele leven door.

In deze conferentie stond het waarderen van dat leren centraal. Leren waarderen betekent dat we de waarde inzien van wat iemand heeft geleerd, dat we een leven lang leren appreciëren. Het betekent ook dat we het leren kunnen evalueren en beoordelen zodat het op waarde geschat wordt. En dat we met feedback bijdragen aan het stimuleren van leren, om lerenden eigen regie op hun leerproces te geven.

Inhoud

Een combinatie van verschillende sessie waaronder inhoudelijke inspiratiesessies en workshops geven inzichten voor de praktijk en het eigen leerproces. De conferentie werd afgesloten met de oratie van prof. dr. Desirée Joosten-Ten Brinke, waarin zij de inhoud van haar leerstoel ‘Leren van Volwassenen’ zal presenteren.

De conferentie vond plaats in Heerlen.

Voor wie?

Deze conferentie is bedoeld voor onderzoekers, docenten, opleiders en assessoren met interesse voor leven lang ontwikkelen.