OW_Trendsconferentie_juni_2025_head_large.jpg

Workshops parallelsessies

 

Workshop 1 (Hybride sessie)

Titel: Hybride Buffet: Ontwerpen van hybride leren - Ana Balula
Het gebruik van technologie in het onderwijs is als het bezoeken van een all-you-can-eat buffet. Er zijn eindeloos veel opties om uit te kiezen, maar je moet je bord verstandig samenstellen om een evenwichtige en bevredigende maaltijd te creëren. Als je alles opschept, overdonder je jezelf (en je leerlingen). De sleutel is om de juiste 'gerechten' te kiezen die passen bij je manier van lesgeven en bij je doelstellingen. De workshop is opgebouwd rond hybride leer- en onderwijsprincipes en implementatiestrategieën.

Aanbevolen bronnen:
Bell, J., Sawaya, S., & Cain, W. (2014). Synchromodal classes: Designing for shared learning experiences between face-to-face and online students. International Journal of Designs for learning, 5(1).

Bower, M., Dalgarno, B., Kennedy, G. E., Lee, M. J. W., & Kenney, J. (2015). Design and implementation factors in blended synchronous learning environments: Outcomes from a cross-case analysis. Computers & Education, 86, 1–17. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.03.006.

Leinonen, T., Mäkelä, T. (2023). Space and time in hybrid teaching and learning environments: Two cases and design principles. In M. Dascalu, P. Marti, F. Pozzi (Eds.) Proceedings of the 7th Conference on Smart Learning Ecosystems and Regional Development: Polyphonic Construction of Smart Learning Ecosystems (pp. 29–46). Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-5240-1_3.

Workshop 2 (F2F sessie)

Titel: 'Seamless' en Hybride Leren Ontwerpen - Ellen Rusman
'Seamless learning' richt zich op het door middel van technologie draadloos en naadloos verbinden van (leer)ervaringen in verschillende contexten en het hierdoor ondersteunen, verbeteren en versterken van leerprocessen. 'Seamless' leerscenario’s bieden mogelijkheden voor het aanleren van vakoverstijgende (21e eeuwse) vaardigheden en het ondersteunen van persoonlijke bewustwordings- en gedragsveranderingen.

Wat is de relatie tussen 'seamless learning' en 'hybrid learning'? Hoe hou je rekening met de ontwerpprincipes van 'seamless learning' en 'hybrid learning' principes tegelijkertijd?
Deze vragen beantwoorden de deelnemers gezamenlijk in een interactieve workshop waarin ze vanuit verschillende rollen en perspectieven beide concepten zullen benaderen.

Aanbevolen bronnen:

Rusman, E., Nadolski, R. & Spoelstra, H. (2024). Seamless learning design: a learning and support process perspective on technology-enhanced (cross)contextual learning. In T. Bastiaens (Ed.), Proceedings of EdMedia + Innovate Learning (pp. 789-798). Brussels, Belgium: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved April 17, 2025 from https://www.learntechlib.org/primary/p/224593/.

Wong, L. H., & Looi, C.-K. (2011). What seams do we remove in mobile-assisted seamless learning? A critical review of the literature. Computers & Education, 57(4), 2364-2381. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.06.007.

Wong, L. H., & Looi, C-K. (2022). Seamless hybrid science learning: Streamlining the techno-pedagogical designs for wider diffusion. In E. Gil, et al. (eds.). Hybrid Learning Spaces: Understanding Teaching-Learning Practice, Springer Nature, pp. 113-133 https://doi.org/10.1007/978-3-030-88520-5_8.

Workshop 3 (F2F sessie)

Titel: Hybride intelligentie in de klas: Het integreren van Eye-Tracking en AI technologieën voor het ondersteunen van leerlingen bij lezen door Leen Catrysse & Konstantinos Tsiakas
Deze workshop verkent het innovatieve snijvlak van hybride intelligentie en onderwijs door te onderzoeken hoe eye-tracking en AI-technologieën kunnen worden geïntegreerd om leerkrachten te ondersteunen bij het ontwikkelen van begrijpend lezen van leerlingen. Deze workshop maakt deel uit van het EYE-TEACH HORIZON project waarvan de Open Universiteit een van de partners is.

Tijdens de workshop presenteren we mogelijke scenario's waarin een AI-ondersteunde ET analytics tool kan worden toegepast in de dagelijkse onderwijspraktijk en laten we zien hoe zo'n tool ontworpen kan worden op een manier die zowel docenten als leerlingen sterker maakt. We zullen voorbeelden geven van ontwerpbeslissingen die genomen kunnen worden met betrekking tot het hulpmiddel zelf en met betrekking tot de manier waarop informatie uit het hulpmiddel aan de docent gepresenteerd kan worden. We bespreken ook ethische overwegingen, praktische implementatiestrategieën en het potentieel van deze technologieën om meer inclusieve en adaptieve leeromgevingen te bevorderen.

Aanbevolen bron:

Molenaar, I. (2022). Towards hybrid human‐AI learning technologies. European Journal of Education, 57(4), 632–645. https://doi.org/10.1111/ejed.1252.

Keynote

Titel: Educational Design Research, Co-Design van hybride leren en kunstmatige intelligentie -
Prof. dr. Susan McKenney

Volgt nog