Instructie en tools bij complexe schrijftaken
Sarah Schildermans, inmiddels een alumna van de opleiding Onderwijswetenschappen en een toetsdeskundige bij More Hogeschool in Vlaanderen, voegde een rubric voor self assessment toe aan een van de mastercursussen van de OU. Haar onderzoek laat zien dat de rubric-gebruikers inderdaad iets beter scoren op de schrijftaak. De uitkomsten van deze studie geven stof tot nadenken over het combineren van instructie en tools bij complexe schrijftaken om studenten optimaal te ondersteunen.
Academisch, professioneel en populair schrijven
Olga Firssova, onderzoeker bij de faculteit Onderwijswetenschappen, presenteert het onderzoek en de resultaten tijdens de eerste internationale online conferentie over academisch schrijven: Blurring the lines: academic, professional and popular writing. Op het programma staat (leren) schrijven in academische opleidingen en in de professies, schrijven in en voor social media, gebruik van tools voor schrijven en voor het onderzoek naar schrijven (writing analytics). De online conferentie vervangt het grote internationale live event dat eens in vier jaar wordt gehouden en veel wetenschappers uit de hele wereld trekt.