null AI-feedback even effectief als docentfeedback bij presentatievaardigheden

OW_AI_feedback_28080_head_large.jpg

AI-feedback even effectief als docentfeedback bij presentatievaardigheden

Onderwijsinstellingen hebben te maken met hoge studentenaantallen. Werk- en tijdsdruk zijn voor docenten een belemmering in het geven van effectieve feedback. Kan AI docenten ontlasten door geautomatiseerde feedback te geven? Seyyed Kazem Banihashem van de faculteit Onderwijswetenschappen (vakgroep Online leren en instructie) onderzocht of AI zelfstandig feedback kan geven op de presentatievaardigheden van studenten, zonder toelichting van een docent. En dat blijkt het geval.

Feedback op presentatievaardigheden

Kazem Banihashem voerde het onderzoek uit in samenwerking met Bo Sichterman, Max Verstappen, Mariecke Schipper, Philippine Waisvisz en Stan van Ginkel (Hogeschool Utrecht) en Omid Noroozi (Universiteit Wageningen). Ze voerden een randomized controlled trial uit onder 60 studenten van een Nederlandse universiteit. De deelnemers bereidden thuis een vijf minuten durende presentatie voor, die zij eerst oefenden in een virtuele klaslokaalomgeving met een klein virtueel publiek (Immersive Virtual Reality). Na afloop ontvingen ze feedback over hun non-verbale presentatiestijl zoals oogcontact, tempo en stemgebruik. De helft kreeg die feedback direct in de VR-omgeving (AI-only), terwijl de andere helft de AI-feedback kreeg mét toelichting van een docent (teacher-supported AI). Na de oefenronde gaven studenten hun presentatie in een realistische face-to-face setting. Onafhankelijke experts beoordeelden hun prestatie. De studenten vulden vragenlijsten in over hun presentatieangst, percepties over de presentatie, en de bruikbaarheid van AI-feedback.

AI en docent even effectief

De resultaten laten zien dat er geen verschillen waren tussen de groepen in presentatievaardigheden, percepties van de presentatie of presentatieangst. Ook vonden studenten uit beide groepen de AI-feedback even bruikbaar. Dit wijst erop dat AI-feedback voor non-verbale presentatieaspecten zelfstandig ingezet kan worden, zonder ondersteuning van een docent, zolang deze gebaseerd is op hoogwaardige feedbackcriteria. Daarmee biedt de VR-omgeving een waardevol instrument voor persoonlijke en flexibele oefening, bijvoorbeeld in zelfstudietijd of als onderdeel van een flipped classroom.

Inzetbaarheid van AI

Volgens de onderzoekers kan AI-feedback in de onderwijspraktijk fungeren als een eerste, schaalbare feedbackronde, waarna docenten zich vooral richten op aspecten van een hogere orde, zoals structuur, argumentatie of inhoud. Bovendien kan AI-feedback zelfstandig oefenen en eigenaarschap over het leerproces stimuleren, aldus de onderzoekers. Zo kunnen rijkere en efficiëntere feedbackpraktijken ontstaan in het hoger onderwijs, waarbij docenten worden ontlast. Toekomstig onderzoek kan zich richten op welke specifieke kenmerken van de feedback, zoals formulering of objectiviteit, het meest bijdragen aan daadwerkelijk leereffect.

Het artikel 'Can AI feedback stand alone for fostering students' presentation performance? A comparison of AI-only versus teacher-supported AI feedback is gratis te lezen.