Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
NW_TheWorldwideProblemofMarineLitter_13559_head_large.jpg
Leren
Beschikbaar in Open Access: Massive Open Online Education for Environmental Activism
In het artikel ‘Massive Open Online Education for Environmental Activism: The Worldwide Problem of Marine Litter', dat is gepubliceerd in het mei nummer 2019 van het tijdschrift Sustainability, hebben de auteurs, waaronder Ansje Löhr verbonden aan de vakgroep Natuurwetenschappen, de inzet van Massive Open Online Courses (MOOC’s) geëvalueerd bij het verspreiden van milieubewustzijn.

Over het artikel

De hoeveelheid plastic die in het milieu terecht komt is de laatste decennia drastisch toegenomen en heeft een negatieve invloed op mariene ecosystemen, de samenleving en de wereldeconomie. Het beleid dat is opgezet om dit probleem aan te pakken is ontoereikend. Het is dringend nodig lokale maatregelen te nemen op basis van de huidige inzicht in de factoren die bij deze problematiek een rol spelen.

Het paper onderzoekt de mogelijkheden van MOOC's voor het verspreiden van milieueducatie en het activeren van deelnemers om zelf in actie te komen. De conclusies die worden getrokken uit de implementatie van een MOOC om het probleem van zwerfafval op zee in de wereld te bestrijden, worden gepresenteerd. 

Het onderzoek beschrijft de activiteiten van 3.632 deelnemers uit 64 landen die actief aan de MOOC Marine Litter deelnamen waarbij ze allerhande instrumenten kregen aangereikt om het afval probleem in zee wereldwijd aan te pakken. De deelnemers hebben allerlei actieplannen gemaakt, veelal voor de eigen regio, waarbij ze ook in contact werden gebracht met belangrijke (mondiale) netwerken. Pre- en post-vragenlijsten onderzochten gedragsveranderingen met betrekking tot de acties van de deelnemers in de strijd tegen zwerfvuil op zee. De rol van MOOC's wordt afgezet tegen die van sociale media, formeel onderwijs en informeel onderwijs. 

De bevindingen tonen aan dat MOOC's nuttige instrumenten zijn om milieuactivisme te bevorderen en om lokale oplossingen te ontwikkelen voor wereldwijde milieuproblemen. Vele initiatieven werden ontwikkeld door de deelnemers zoals acties voor schone stranden, het terugdringen van plastic flessen, educatieve initiatieven en het verbod op plastic voor eenmalig gebruik.

Meer informatie

Meer weten? Raadpleeg het Open Access artikel online.