null Beter leren door meer bewegen?

OW_Bewegen_14501_head_large.jpg
Leren
Beter leren door meer bewegen?
Zijn jouw studenten ook altijd moe? Of zitten ze suf in je les? En peppen ze zichzelf op met energiedrankjes? En ben je benieuwd wat je zelf kunt doen om je studenten actiever te krijgen en ze beter te laten leren? Als onderzoeker en docent bij het Welten-instituut, het onderzoekscentrum voor leren, doceren en technologie van de Open Universiteit doet Jérôme Gijselaers onder andere onderzoek naar het effect van leefstijl op leergedrag. 

Op de Beurs Beter Begeleiden heeft hij een toelichting gegeven over zijn onderzoek en deelt zijn inzichten over de mogelijkheden om kinderen beter te laten presteren.

Dat bewegen goed is voor een mens is bekend. En niet alleen voor het lichaam. Zo hebben onderzoekers al laten zien dat lichamelijke inspanning een positieve invloed heeft op psychische en psychiatrische ziektebeelden als depressie en dementie. Zou het ook kunnen dat leefstijl in het algemeen, en slaap, beweging en voeding in het bijzonder, een positieve invloed heeft op ons leergedrag?

Beweging in de onderwijssetting

Jérôme Gijselaers doet al geruime tijd onderzoek naar het effect van een gezonde leefstijl, en dan met name bewegen op leergedrag. Hij onderzoekt de werking van het brein van kinderen en adolescenten. En hij gaat specifiek in op slaap, beweging en voeding en hoe deze drie met elkaar samenhangen. Welke invloed heeft slaap, beweging en voeding op het jonge brein? Wat zegt dat over ons leervermogen? En hoe kun je leefstijl in een onderwijssetting benutten? Hoe kunnen we door middel van beweging kinderen helpen zich nog beter te ontwikkelen? Er is in elk geval meer mogelijk dan de traditionele gymles.

Onderzoek in de media

Om te helpen de uitkomsten van onderzoek op waarde te schatten, vertelt Gijselaers ook nog over hoe je wetenschappelijk onderzoek kunt beoordelen (en hoe dat in de media wordt uitvergroot). Hoe komen onwaarschijnlijke beweringen als ‘mensen die vloeken, zijn intelligenter’ in de krant? En wat heeft causaliteit hiermee te maken? Hoe kun je dergelijke berichten uit de media beoordelen?

Bekijk ook het college dat Jérôme Gijselaers gaf bij de Universiteit van Nederland.