null Boek Non-Market Strategic Management verschenen

MW_Nonmarket_12645_head_large.jpg
Boek Non-Market Strategic Management verschenen
Van Cosmina Voinea, assistent-professor aan de Open Universiteit en Hans van Kranenburg, hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen is in juni (2017) het boek Non-Market Strategic Management verschenen. Tot nu toe behandelden academische en managementboeken nooit het management van niet-marktstrategieën (non-market). Dit boek vult die lacune op.

Non-Market Strategic Management

Strategisch management houdt zich traditioneel bezig met veelal financiële en commerciële prestatiedoelen, terwijl niet-marktstrategieën (non-market) sociale, politieke en juridische afspraken bevatten die verder gaan dan pure marktdoelstellingen. Deze niet-commerciële zaken beïnvloeden – alhoewel niet direct gerelateerd aan de markt - de prestaties van een organisatie en het concurrentievoordeel (denk bij voorbeeld aan de eisen vanuit de politiek, die in strijd kunnen zijn met prestatiedoelen van een organisatie). Non-market strategieën kunnen prestaties en concurrentievoordeel beïnvloeden, in het bijzonder daar waar de wisselwerking tussen nationale en supranationale instellingen deze vaak tegenstrijdige eisen versterkt. Het boek Non-Market Strategic Management introduceert een manier om concurrentievoordeel te behalen of te behouden. Het eerste deel biedt theorieën en managementondersteuning om de complexe realiteit aan te pakken. Het tweede deel geeft voorbeelden van uitdagingen die bedrijven in de non-market omgeving onder ogen zien. Dit eerste boek over strategisch management van de non-market is van belang voor managers, stafmedewerkers en academici met belangstelling voor strategie.

Over de Auteurs

Cosmina Lelia Voinea werkt als assistent-professor in strategie en International Business bij de faculteit Management, Science en Technology van de Open Universiteit. Haar onderzoek richt zich op markt- en niet-marktstrategieën die door multinationals worden gebruikt om te reageren op de invloeden van verschillende actoren van het bedrijfsleven, waaronder stakeholders, instellingen, niet-gouvernementele organisaties (NGO's), belangengroepen en de media. Ze richt zich ook op strategie en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in opkomende economieën. Hans van Kranenburg is hoogleraar bedrijfsstrategie aan de Nijmegen School of Management, Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is gespecialiseerd in strategisch gedrag, marktontwikkeling, internationaliseringskwesties voor bedrijven en strategische media issues.

Cosmina Lelia Voinea en Hans van Kranenburg zijn de winnaars van de Best Paper Award tijdens de EURAM-conferentie van 2012 in Rotterdam, voor hun paper 'Nonmarket institutional pressures and the frequency of nonmarket actions: evidence from foreign owned firms'.

Waardering voor het boek

R. Edward Freeman (The Darden School, University of Virginia, USA)
'This book is an excellent blend of theory and practice, with many connections between them. Executives that read this book will be repaid many times over with lots of useful and practical ideas.'

Alain Verbeke (Editor-in-Chief, Journal of International Business Studies)
‘This is the best book I have read on the role of non-market strategies' in business: it is up-to-date, authoritative, and clearly argued, with many examples from managerial practice. A must-read for strategy scholars.' 

Nu verkrijgbaar

Het boek is uitgegeven door Taylor & Francis Ltd en is zowel online als offline te koop.