Javamens
Het Leidse museum Naturalis, waar een tentoonstelling is ingericht rondom de Javamens, moet de stukken afstaan, wat Indonesië betreft. Een terecht verzoek vindt Drieënhuizen. In een debat in het NPO Radio 1 programma Dit is de dag, vertelt zij dat Indonesië in 1951 al een verzoek heeft gedaan om de Javamens terug te geven. De Nederlandse politiek heeft destijds alles op alles gezet om teruggave te voorkomen. De historica legt uit dat de fossiele resten zijn verworven tijdens het koloniale bestel, binnen een context van systematische ongelijkheid, onderdrukking en racisme. Het enige wat we volgens haar doen met teruggeven is een klein beetje herstel van het onrecht.
Caroline Drieënhuizen tijdens het NPO Radio 1 programma Dit is de dag
Roofkunst op zolder
Naast de koloniale objecten die in musea worden tentoongesteld, zoals de Javamens, zijn veel van deze objecten in het bezit van particulieren. Drieënhuizen legt in het artikel 'Heeft u soms roofkunst op zolder?' in Trouw uit dat het meestal onduidelijk is of objecten als batik en krissen het predicaat 'roofkunst' verdienen. De definitie van roofkunst blijft namelijk vaag. 'Vaak hebben we het over militaire buit, voorwerpen die zijn geroofd tijdens wat we de militaire expedities in Indonesië zijn gaan noemen. Maar dat hoeft niet per se. Als dingen werden geschonken, gekocht of geruild, gebeurde dat in een koloniale context, met ongelijke machtsverhoudingen. Ook dan kun je je dus afvragen: hoe vrijwillig deed de eigenaar afstand van zijn bezit?' zegt Drieënhuizen.