De bijdrage van Hulsbos, Van Langevelde en Evers is gebaseerd op hun onderzoek ‘Combining forces. Distributed leadership and a professional learning community in primary and secondary education’. Ze bestudeerden twee scholen waar schoolleiders en leraren intensief samenwerken aan onderwijs- en schoolverbetering. Basisschool Willibrordus in Deurningen en het Vathorst College in Amersfoort zijn krachtige voorbeelden van professionele leergemeenschappen, waar – naast de schoolleider – ook leraren leiderschap verwerven. Wat kunnen andere scholen van deze scholen leren over het creëren van een innovatief werkklimaat? En wat kun je als schoolleider doen om dit te ondersteunen? Het artikel in Staat van de Schoolleider bevat zes duidelijke aanbevelingen.
De publicatie Staat van de Schoolleider 2017 kunt u downloaden vanaf de site van de Onderwijsinspectie. Het artikel van Hulsbos, Van Langevelde, Evers, getiteld Gespreid leiderschap, bouwstenen voor een professionele leergemeenschap in de school, vindt u op pagina 28 en verder. Het artikel en de aanbevelingen zijn gebaseerd op het onderzoek Combining Forces.