null De staat van de schoolleider: gespreid leiderschap

OW_13089_GespreidLeiderschap_head_large.jpg
Leren
De staat van de schoolleider: gespreid leiderschap
Schoolleider zijn is een vak. Sterker nog, de schoolleider heeft als sleutelfiguur grote invloed op de kwaliteit van de school. Hij oefent zijn functie uit in een dynamische omgeving waarin schijnbaar vaste waarden steeds veranderen. Wat is de staat van de schoolleider anno 2017? In april 2017 is ‘Staat van de Schoolleider 2017’ verschenen, een initiatief van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) en de VO-raad. Een van de bijdragen komt van Welten-onderzoekers Hulsbos, Van Langevelde, Evers. Zij schreven over gespreid leiderschap: Gespreid leiderschap, bouwstenen voor een professionele leergemeenschap in de school.

De bijdrage van Hulsbos, Van Langevelde en Evers is gebaseerd op hun onderzoek ‘Combining forces. Distributed leadership and a professional learning community in primary and secondary education’. Ze bestudeerden twee scholen waar schoolleiders en leraren intensief samenwerken aan onderwijs- en schoolverbetering. Basisschool Willibrordus in Deurningen en het Vathorst College in Amersfoort zijn krachtige voorbeelden van professionele leergemeenschappen, waar – naast de schoolleider – ook leraren leiderschap verwerven. Wat kunnen andere scholen van deze scholen leren over het creëren van een innovatief werkklimaat? En wat kun je als schoolleider doen om dit te ondersteunen? Het artikel in Staat van de Schoolleider bevat zes duidelijke aanbevelingen.

De publicatie Staat van de Schoolleider 2017 kunt u downloaden vanaf de site van de Onderwijsinspectie. Het artikel van Hulsbos, Van Langevelde, Evers, getiteld Gespreid leiderschap, bouwstenen voor een professionele leergemeenschap in de school, vindt u op pagina 28 en verder. Het artikel en de aanbevelingen zijn gebaseerd op het onderzoek Combining Forces.