null Dirk Börner krijgt prijs voor beste proefschrift Open Universiteit

ALG_Abstract_11515_head_large.jpg
Dirk Börner krijgt prijs voor beste proefschrift Open Universiteit
De Open Universiteit reikt dit jaar voor het eerst de driejaarlijkse prijs voor het beste proefschrift uit. De proefschriftprijs gaat naar Dirk Börner voor zijn proefschrift 'Ambient Learning Displays'. Juryvoorzitter en dean van de Graduate School prof. mr. Anka Ernes: 'Het proefschrift is een uitstekend voorbeeld van een inter- en multidisciplinaire aanpak waarin design-based onderzoek met praktijkgerichte innovatie en wetenschappelijke evaluatie zijn verbonden.'

Criteria

Aan de hand van een aantal criteria heeft de jury, de Board van de Graduate School van de Open Universiteit (OU), de vier genomineerde proefschriften beoordeeld, elk van een ander wetenschapsgebied. De criteria waren: de eerste promotor is/was verbonden aan de OU; de promotie heeft plaatsgevonden tussen 1 juni 2012 en 1 juni 2015; het proefschrift heeft een hoge mate van originaliteit en een goede methodiek. Ook is meegewogen in hoeverre het proefschrift van betekenis is (geweest) voor de OU als instelling van wetenschap.

Proefschrift

Börner heeft onderzoek gedaan naar het effect van displays in onze dagelijkse omgeving, zoals (computer)schermen, geluiden, lichten, kleuren en geuren, op bewustwording van veranderingen in de omgeving, informatieverspreiding en leren. Op basis van literatuuronderzoek en experimenten concludeert Börner dat ambient displays een waardevol middel kunnen zijn om leren te ondersteunen, kennisoverdracht te vergroten, motivatie te verhogen, en persoonlijke reflectie te verbeteren.

Over Dirk Börner

Dr. Dirk Börner (Dresden, 1981) is wetenschappelijk medewerker bij het Welten-instituut van de Open Universiteit. Hij is in 2007 in Computer Science afgestudeerd aan de University of Applied Sciences in Dresden. Zijn afstudeerscriptie over game-based leertoepassingen en SCORM (Sharable Content Object Reference Model, een verzameling standaarden en specificaties die bij e-learning kunnen worden toegepast) heeft hij in samenwerking met de vakgroep multimedia communicatie van het Fraunhofer Institute for Computer Graphics geschreven. Naast zijn werk aan de OU in Europese projecten, zoals MACE, OpenScout, STELLAR en METALOGUE, heeft hij onderzoek verricht naar alomtegenwoordig (ubiquitous) en mobiel leren.