null DojoIBL ondersteunt samenwerkend onderzoekend leren

OW_DojoIBL_13791_head_large.jpg
Digital Learning
DojoIBL ondersteunt samenwerkend onderzoekend leren
Onderzoekend leren (IBL) ziet vragen als het beginpunt van leren. Studenten hebben een vraag en ondernemen een combinatie van formele en informele activiteiten om het antwoord te vinden. Daarbij doorlopen ze een continue ontdekkingstocht gebaseerd op sociale interactie. Zo vinden ze het antwoord op hun vraag en doen ze nieuwe kennis op. Maar hoe volg en ondersteun je zo’n proces? Enerzijds wil je dat studenten de vrijheid krijgen om te onderzoeken. Aan de andere kant is er geen gestructureerde leertaak, dus ze hebben wel goede ondersteuning en begeleiding nodig. DojoIBL is een webgebaseerd platform dat juist dit samenwerkend onderzoekend leren ondersteunt. Angel Suarez, onderzoeker bij het Welten-instituut, presenteerde DojoIBL op de ICWL 2017 conferentie in Zuid-Afrika en kreeg er de prijs voor de beste paper.

Voortdurend verbeteren

DojoIBL imiteert onderzoeksprocessen zoals die in de echte wereld plaatsvinden. Het organiseert de activiteiten in verschillende fases. Daarbij vermengt het formeel leren (bureaugebonden of desktop based leren) met informeel (mobiel) leren. Bij de ontwikkeling van DojoIBL kon voortgebouwd worden op de ervaringen van een eerder Europees project waar het Welten-instituut in participeerde: weSPOT. Mede daardoor biedt DojoIBL nu een op de cloud gebaseerde goed schaalbare infrastructuur met een sterke focus op (mobiele) dataverzameling. Binnen één jaar is de methodologie geïmplementeerd in 10 nationale en internationale projecten. Daarbij werden de studenten op verschillende momenten geïnterviewd. Tijd- en taakmanagement bleken de cruciale functionaliteiten te zijn en werden in verschillende implementaties steeds verder verbeterd.

Dojo Analytics op mLearn 2017

Een van de laatste verbeteringen van DojoIBL is DojoAnalytics. Met DojoIBL verplaatst het leerproces zich naar buiten de muren van de schoolen naar een online omgeving. Zo'n verandering maakt dat leerkrachten en lerenden meer middelen nodig hebben om hun voortgang te kunnen tracken. Learning Analytics dashboards verschaffen zo'n functionaliteit in de vorm van betekenisvolle visualisaties. Daarom is DojoAnalytics ontwikkeld, een nieuwe module voor DojoIBL. Deze module maakt het mogelijk om verbinding te leggen met Learning Analytics dashboards. Suarez presenteerde DojoAnalytics eind oktober op de mLearn conferentie.

Bekijk de bekroonde presentatie van Angel Suarez op de ICWL conference 2017 in Kaapstad Africa.

Of lees de bekroonde paper DojoIBL: Online Inquiry-Based Learning by Angel Suarez (et al).