Voortdurend verbeteren
DojoIBL imiteert onderzoeksprocessen zoals die in de echte wereld plaatsvinden. Het organiseert de activiteiten in verschillende fases. Daarbij vermengt het formeel leren (bureaugebonden of desktop based leren) met informeel (mobiel) leren. Bij de ontwikkeling van DojoIBL kon voortgebouwd worden op de ervaringen van een eerder Europees project waar het Welten-instituut in participeerde: weSPOT. Mede daardoor biedt DojoIBL nu een op de cloud gebaseerde goed schaalbare infrastructuur met een sterke focus op (mobiele) dataverzameling. Binnen één jaar is de methodologie geïmplementeerd in 10 nationale en internationale projecten. Daarbij werden de studenten op verschillende momenten geïnterviewd. Tijd- en taakmanagement bleken de cruciale functionaliteiten te zijn en werden in verschillende implementaties steeds verder verbeterd.
Dojo Analytics op mLearn 2017
Een van de laatste verbeteringen van DojoIBL is DojoAnalytics. Met DojoIBL verplaatst het leerproces zich naar buiten de muren van de schoolen naar een online omgeving. Zo'n verandering maakt dat leerkrachten en lerenden meer middelen nodig hebben om hun voortgang te kunnen tracken. Learning Analytics dashboards verschaffen zo'n functionaliteit in de vorm van betekenisvolle visualisaties. Daarom is DojoAnalytics ontwikkeld, een nieuwe module voor DojoIBL. Deze module maakt het mogelijk om verbinding te leggen met Learning Analytics dashboards. Suarez presenteerde DojoAnalytics eind oktober op de mLearn conferentie.
Bekijk de bekroonde presentatie van Angel Suarez op de ICWL conference 2017 in Kaapstad Africa.
Of lees de bekroonde paper DojoIBL: Online Inquiry-Based Learning by Angel Suarez (et al).