null E-learning kan slimmer: computer herkent emoties en reageert

OW_EmotieDigital_14570_head_large.jpg
Digital Learning
E-learning kan slimmer: computer herkent emoties en reageert
We weten al heel lang dat emoties een sterke invloed hebben op ons handelen en ons geheugen, en daarmee op onze leerprocessen. Negatieve emoties bemoeilijken het leren omdat ze de aandacht, motivatie en zelfregulatie kunnen ondermijnen. Positieve emoties werken vaak juist versterkend. Iedere docent weet dat en houdt daar haast rekening mee. Maar bij e-learning – zonder docent – gebeurt dat niet. E-learningaanbieders proberen weliswaar leerstof, oefeningen en ondersteuning te personaliseren door net als Google een profiel op te bouwen van iemands prestaties en gedrag. Maar de gemoedstoestand bleef tot nu toe buiten beschouwing. Met software voor emotieherkenning gaat dat veranderen.

Computer herkent emoties

Het Welten-instituut heeft in het kader van het RAGE-project software ontwikkeld waarmee de computer emoties herkent. Die software kan ingebouwd worden in games en is beschikbaar voor alle gameontwikkelaars. Kiavash Bahreini, de ontwikkelaar van de software: 'Ons programma analyseert gelaatsuitdrukkingen en herkent zes emoties, plus het neutrale gezicht. Vroeger gaven baarden, brillen of lichtomstandigheden nog wel eens problemen bij gezichtsherkenning, maar de door ons ontwikkelde software heeft daar geen last meer van. De herkenning is voor 83% accuraat. Dat is geen 100%, maar mensen halen ook geen 100%.' Bahreini demonstreert de software op zijn laptop met webcam. Het detecteren, analyseren en beoordelen van gezichten gaat razendsnel. (Zie ook het filmpje.) De software scant en beoordeelt vier gezichten tegelijk. 'We hebben gekozen voor vier omdat het dan overzichtelijk blijft. Meer gezichten, betekent immers ook meer tabellen met resultaten. Maar het programma kan veel meer gezichten tegelijkertijd beoordelen.'

Gebruik in e-learning

Leuk dat de computer emoties herkent, maar wat kun je ermee in e-learning? In de eerste plaats kun je in e-learning meer rekening gaan houden met de gemoedstoestand van studenten: precies zoals een docent in de klas de emoties meeweegt in de manier waarop hij een leerling benadert. Afhankelijk van de gemoedstoestand geeft het programma een hint, een schouderklopje, een vermaning, feedback, extra instructie of juist niet, etc.

Maar er is een tweede manier waarop e-learning emotieherkenning kan inzetten. Emoties, of de beheersing daarvan, behoren soms tot de leerinhoud. Bijvoorbeeld bij een training gespreksvaardigheden of bij conflictbemiddeling. Hoe vertel je iemand dat hij ontslagen is? Hoe kijk je bij onderhandelingen? Of hoe kijk je tijdens een verhoor van een zedendelinquent? De computer registreert of de student zijn gelaatsuitdrukkingen onder controle heeft. Het programma kan feedback geven en aangeven (met de beelden erbij) wanneer de student de juiste of verkeerde emoties toonde. Het programma kan ook reageren op de emoties van de student en bijvoorbeeld als de student boos wordt anders reageren dan wanneer iemand lacht of verbaasd reageert.

Internationale belangstelling

De emotieherkenningsoftware is gratis beschikbaar voor iedere gameontwikkelaar en staat, met handleiding, op gamecomponents.eu. Binnen het RAGE-project test Randstad Frankrijk momenteel een Job Quest Game: een sollicitatietraining waarin de emotiedetectie is ingebouwd. Bahreini: 'We zien dat de software regelmatig wordt gedownload. Gameontwikkelaars uit verschillende landen hebben contact met me opgenomen over de implementatie. Maar ook een aantal studenten en promovendi wereldwijd gaan deze software gebruiken in hun onderzoek.'

Gerelateerd: