Computer herkent emoties
Het Welten-instituut heeft in het kader van het RAGE-project software ontwikkeld waarmee de computer emoties herkent. Die software kan ingebouwd worden in games en is beschikbaar voor alle gameontwikkelaars. Kiavash Bahreini, de ontwikkelaar van de software: 'Ons programma analyseert gelaatsuitdrukkingen en herkent zes emoties, plus het neutrale gezicht. Vroeger gaven baarden, brillen of lichtomstandigheden nog wel eens problemen bij gezichtsherkenning, maar de door ons ontwikkelde software heeft daar geen last meer van. De herkenning is voor 83% accuraat. Dat is geen 100%, maar mensen halen ook geen 100%.' Bahreini demonstreert de software op zijn laptop met webcam. Het detecteren, analyseren en beoordelen van gezichten gaat razendsnel. (Zie ook het filmpje.) De software scant en beoordeelt vier gezichten tegelijk. 'We hebben gekozen voor vier omdat het dan overzichtelijk blijft. Meer gezichten, betekent immers ook meer tabellen met resultaten. Maar het programma kan veel meer gezichten tegelijkertijd beoordelen.'
Gebruik in e-learning
Leuk dat de computer emoties herkent, maar wat kun je ermee in e-learning? In de eerste plaats kun je in e-learning meer rekening gaan houden met de gemoedstoestand van studenten: precies zoals een docent in de klas de emoties meeweegt in de manier waarop hij een leerling benadert. Afhankelijk van de gemoedstoestand geeft het programma een hint, een schouderklopje, een vermaning, feedback, extra instructie of juist niet, etc.
Maar er is een tweede manier waarop e-learning emotieherkenning kan inzetten. Emoties, of de beheersing daarvan, behoren soms tot de leerinhoud. Bijvoorbeeld bij een training gespreksvaardigheden of bij conflictbemiddeling. Hoe vertel je iemand dat hij ontslagen is? Hoe kijk je bij onderhandelingen? Of hoe kijk je tijdens een verhoor van een zedendelinquent? De computer registreert of de student zijn gelaatsuitdrukkingen onder controle heeft. Het programma kan feedback geven en aangeven (met de beelden erbij) wanneer de student de juiste of verkeerde emoties toonde. Het programma kan ook reageren op de emoties van de student en bijvoorbeeld als de student boos wordt anders reageren dan wanneer iemand lacht of verbaasd reageert.
Internationale belangstelling
De emotieherkenningsoftware is gratis beschikbaar voor iedere gameontwikkelaar en staat, met handleiding, op gamecomponents.eu. Binnen het RAGE-project test Randstad Frankrijk momenteel een Job Quest Game: een sollicitatietraining waarin de emotiedetectie is ingebouwd. Bahreini: 'We zien dat de software regelmatig wordt gedownload. Gameontwikkelaars uit verschillende landen hebben contact met me opgenomen over de implementatie. Maar ook een aantal studenten en promovendi wereldwijd gaan deze software gebruiken in hun onderzoek.'
Gerelateerd:
- Lees ook het artikel Slimme e-learning door emotieherkenning dat Wim Westera, trekker van het RAGE-project publiceerde bij de start van het project in 2015.
- Er heeft een eerste ronde plaatsgevonden met real-life testen van toegepaste games.
- De tweede ronde real-life testen start in april 2018: blijf op de hoogte via de RAGE-website.
- Op het portal gamecomponents.eu staan alle door RAGE ontwikkelde softwarecomponenten, waaronder de emotieherkenningssoftware. Gamedevelopers kunnen deze daar gratis downloaden en gebruiken in hun eigen games.