Echt of nep? De ervaring van objecten
Meer weten?
Deze video is deels gebaseerd op onderzoek dat Pieter de Bruijn uitvoerde naar educatieve benaderingen rond cultureel erfgoed in Nederland en Groot-Brittannië. In de volgende publicaties lees je er meer over:
- Pieter de Bruijn, 'Balanceren tussen afstand en betrokkenheid in erfgoedonderwijs', Cultuur+Educatie 19 (2020) afl. 55, 66-94.
- Geerte Savenije en Pieter de Bruijn, 'Historical empathy in a museum: uniting contextualisation and emotional engagement', International Journal of Heritage Studies 23 (2017) afl. 9, 832-845.
- Pieter de Bruijn, Bridges to the past. Historical distance and multiperspectivity in English and Dutch heritage educational resources (proefschrift Erasmus Universiteit Rotterdam, Rotterdam 2014).
Het thema 'authenticiteit' komt ook uitgebreid aan bod in de cursus Belangen van erfgoed. In deze cursus maak je kennis met het begrip erfgoed in theorie en praktijk, en in de diverse belangen die rond cultureel erfgoed spelen. Hoe speelt het een rol in de onderbouwing van identiteiten? En wat zijn de mogelijkheden en problemen van commercialisering in het erfgoedveld?
Over Pieter de Bruijn
Pieter de Bruijn is universitair docent aan de faculteit Cultuurwetenschappen van de Open Universiteit. Als cultuurhistoricus is hij gespecialiseerd op het gebied van cultureel erfgoed en erfgoededucatie. Meest recent publiceerde hij over historische inleving in een museumcontext, het gebruik van cultureel erfgoed in het lesgeven over gevoelige onderwerpen, en het proces van icoonvorming in historische musea. Daarnaast is hij betrokken bij een project dat zich richt op kennisuitwisseling tussen het veld van cultureel erfgoed, vakdidactiek en (geschiedenis)onderwijs.