null Framing van het verleden - De Britse herinnering aan de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog

CW_FramingvanhetVerleden_head_large.jpg

Framing van het verleden - De Britse herinnering aan de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog

In de maand oktober, 84 jaar geleden, startte de Duitse Luftwaffe met aanhoudende nachtelijke bombardementen van Britse steden. Een maand eerder waren de Duitsers al begonnen met het systematisch bombarderen van Londen, maar deze aanvallen vonden vooral nog overdag plaats. Deze periode van strategische bombardementen zou duren tot mei 1941 en is bekend komen te staan als 'The Blitz'.

In de Britse herinnering aan de Tweede Wereldoorlog neemt deze historische gebeurtenis een belangrijke plaats in. Ook heden ten dage wordt nog regelmatig op deze geschiedenis teruggegrepen, met name als het gaat om de mentaliteit waarmee de Britten deze moeilijke periode doorstonden. Zo verwezen politici naar de Blitz spirit om mensen moed in te spreken tijdens de coronaperiode: net als hun voorouders, zou het ook hen lukken om deze crisis samen te overwinnen.

Maar klopt dit beeld eigenlijk wel? Aan de hand van de herinnering aan 'The Blitz' toont Pieter de Bruijn in onderstaande video hoe het verleden soms wordt ingekaderd om hedendaagse boodschappen kracht bij te zetten.

Meer weten?

Over de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog in Groot-Brittannië is veel geschreven. Zo biedt de bundel British cultural memory and the Second World War, onder redactie van Lucy Noakes en Juliette Pattinson, diverse studies naar de omgang met het oorlogsverleden in populaire cultuur- en herdenkingspraktijken. Het boek We can take it! Britain and the memory of the Second World War van Mark Connelly geeft een uitvoerige analyse van de herinnering aan verschillende gebeurtenissen uit de Britse geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog, waaronder 'The Blitz'. In de bundel The Construction and Dynamics of Cultural Icons publiceerde Pieter de Bruijn zelf een bijdrage over icoonvorming in musea, met daarin een analyse van hoe 'The Blitz' wordt gepresenteerd in tentoonstellingen. De Nederlandse historicus Tina van der Vlies deed in bredere zin onderzoek naar nationale verhalen in Engelse en Nederlandse schoolboeken. Haar boek Echoing Events laat zien hoe in schoolboeken in de periode 1920-2010 ook andere geschiedenissen op verschillende manieren geframed worden.

In de cursus Beelden van het verleden. Inleiding historisch denken leer je meer in detail hoe verhalen over het verleden tot stand komen. Je ontdekt hoe historici betekenis geven aan gebeurtenissen en ontwikkelingen uit het verleden en op welke verschillende soorten bronnen zij zich baseren. Bovendien leer je hoe je zelf dergelijk bronnenmateriaal kritisch kunt benaderen en gebruiken: de belangrijkste vaardigheid om framing van het verleden te herkennen en ter discussie te kunnen stellen.

Over Pieter de Bruijn

Pieter de Bruijn is universitair docent aan de faculteit Cultuurwetenschappen van de Open Universiteit. Als cultuurhistoricus is hij gespecialiseerd op het gebied van cultureel erfgoed en erfgoededucatie. Meest recent publiceerde hij over historische inleving in een museumcontext, het gebruik van cultureel erfgoed in het lesgeven over gevoelige onderwerpen, en het proces van icoonvorming in historische musea. Daarnaast is hij betrokken bij een project dat zich richt op kennisuitwisseling tussen het veld van cultureel erfgoed, vakdidactiek en (geschiedenis)onderwijs.