De Nationale LLO-Katalysator: 3 uitdagingen aanpakken
De LLO Katalysator wil een impuls geven aan het Leven Lang Ontwikkelen ecosysteem. Onderwijsinstellingen, werkgevers en werknemers werken samen om de vele kansen en uitdagingen bij het om- en bijscholen van grote groepen burgers in de komende jaren aan te pakken. Op dit moment spelen er drie uitdagingen die de Katalysator wil aanpakken: er is momenteel nog onvoldoende zicht op de vraag naar arbeid in de toekomst, er is onvoldoende aanbod om aan deze vraag te voldoen en de leercultuur in Nederland is onvoldoende ontwikkeld.
Radar en regionale transitiedeals
De LLO Katalysator gaat een 'LLO Radar' ontwikkelen die inzichtelijk maakt welke skills nodig zijn in de toekomst. Regionale transitiedeals zorgen ervoor dat de vraag naar scholing en het aanbod van opleidingstrajecten bij elkaar komen. Na de looptijd van vijf jaar moet het LLO ecosysteem in staat zijn om zelfstandig structureel inzicht te genereren in de behoefte van de markt, vraaggericht aanbod te genereren en participatie in LLO te stimuleren. De Open Universiteit werkt samen met de Radboud Universiteit Nijmegen en Universiteit Maastricht in de LLO Zuid-Oost Hub aan dit programma in de eigen regio. De LLO Katalysator is deels voortgekomen uit de ambities die in Zuid-Oost Nederland al langer bestonden. Voor het totale, landelijke project stelt het kabinet vanuit het groeifonds nu 392 miljoen euro beschikbaar, waarvan 167 miljoen direct en 225 miljoen voorwaardelijk.
Digitaliseringsimpuls: kennis en infrastructuur voor mbo, hbo en wo
De Digitaliseringsimpuls onderwijs NL bundelt de krachten van alle 113 mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten. Het doel is de kansen van digitalisering te benutten zodat lerenden met onderwijs van wereldklasse worden toegerust voor de snel en continu veranderende arbeidsmarkt en samenleving. Om dat doel te bereiken wil het project voor de sector een kennisinfrastructuur en een gestandaardiseerde, veilige en betrouwbare ict-infrastructuur inrichten.
Centers for Teaching and Learning en transformatiehubs
De eerste lijn waarop dit project richt is een toegankelijke kennisinfrastructuur. Er is meer kennis nodig over wat wel en niet goed werkt met digitalisering voor de onderwijskwaliteit. Op te richten Centers for Teaching and Learning moeten helpen de kansen van digitalisering op instellingsniveau beter te benutten, zodat docenten kwalitatief beter onderwijs kunnen geven en studenten beter onderwijs krijgen. Transformatiehubs waarin docenten, wetenschappers én werkgevers samenwerken moeten het onderwijs innoveren.
Ict-infrastructuur
De tweede lijn is het versterken van de ict-infrastructuur. Het project wil een sectorale ict-infrastructuur inrichten zodat mbo-, hbo- en wo-instellingen betere toegang krijgen tot snelle, veilige en voordelige ict-voorzieningen. Het budget van Digitaliseringsimpuls onderwijs NL bedraagt 603 miljoen euro. Hiervan wordt 40 miljoen in-kind gefinancierd door de onderwijsinstellingen en 3 miljoen door het bedrijfsleven. Het Nationaal Groeifonds stelt 560 miljoen euro beschikbaar waarvan 140 miljoen direct en 420 miljoen voorwaardelijk.
Einstein Telescoop
Het Groeifonds heeft niet alleen geld getrokken voor projecten op het gebied van onderwijs en leven lang ontwikkelen. Ook op andere domeinen is budget vrijgemaakt. Bij een van de gehonoreerde projecten, de Einstein telescoop, is de Open Universiteit ook betrokken. Nederlands Limburg is samen met België en Duitsland kandidaat voor de bouw van die telescoop in de grensregio van Zuid-Limburg. Het kabinet heeft 42 miljoen euro uit het Groeifonds voorwaardelijk toegekend voor voorbereidende werkzaamheden van de bouw van de telescoop en 870 miljoen gereserveerd voor een toekomstige Nederlandse inbreng aan de bouw. Lees meer over de betrokkenheid van de Open Universiteit bij dit project.
Lees meer over het Groeifonds.