null Guus Smeets benoemd tot decaan van faculteiten Psychologie en Onderwijswetenschappen

PSY_OW_Benoeming_GuusSmeets_20438_head_large.jpg

Guus Smeets benoemd tot decaan van faculteiten Psychologie en Onderwijswetenschappen

Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft prof. dr. Guus Smeets, hoogleraar Psychologisch Onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, benoemd tot decaan van de faculteit Psychologie en voor een periode van twee jaar als decaan Onderwijswetenschappen. De benoeming bij de Open Universiteit gaat in per 1 augustus 2024.

Over de Open Universiteit

De Open Universiteit biedt academisch afstandsonderwijs op hoog niveau aan meer dan 15.000 studenten. Voor het negentiende jaar op rij staat ze volgens de Keuzegids Universiteiten in de top 3 van beste universiteiten van Nederland. Zowel de bachelor Psychologie als de masters Psychology en Onderwijswetenschappen oogsten in de Nationale Studenten Enquête 2023 de hoogste algemene tevredenheidsscore. De Open Universiteit heeft nog geen onderwijswetenschappelijke bachelor, maar wil dit najaar starten met een academische lerarenopleiding voor het primair onderwijs.
De faculteit Onderwijswetenschappen heeft een omvangrijk onderzoeksprogramma op het gebied van onderwijstechnologie, online leren en innoveren met ICT. Bij de faculteit Psychologie werken ze met het vakgebied overstijgend onderzoeksprogramma Understanding Human Change in a Dynamic, Digital Era.

Over Guus Smeets

Guus Smeets (1967) studeerde Geestelijke gezondheidskunde en promoveerde in de klinische psychologie aan de Universiteit Maastricht. Van 1996 tot 2002 was hij universitair docent/cursusteamleider Klinische psychologie aan de Open Universiteit. Na een aanstelling bij de Universiteit Maastricht als programma-coördinator Geestelijke gezondheidskunde vertrok hij in 2004 naar de Erasmus Universiteit Rotterdam. Sinds 2016 is hij als hoogleraar Psychologisch Onderwijs verbonden aan het Department of Psychology, Education & Child Studies (DPECS) van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences.

In zijn wetenschappelijk onderzoek naar effectief onderwijs richt Smeets zich zowel op kenmerken van het programma als op studentfactoren die een relatie hebben met studiesucces. Ook is hij betrokken bij onderzoek naar de effecten van student-gerichte interventies, zoals goal-setting of selectie.

Bij de Erasmus Universiteit was hij onder meer van 2015 tot 2019 voorzitter van DPECS en tevens directeur Onderwijs voor de bachelor- en masteropleidingen van Psychologie en Pedagogische Wetenschappen. Van 2009 tot 2015 was hij als directeur Onderwijs verantwoordelijk voor de bachelor- en masterprogramma’s Psychologie. Ook was hij medeoprichter en bestuurder met de portefeuille onderwijsonderzoek van de universiteitsbrede Community for Learning & Innovation.
Ook buiten de Erasmus Universiteit is Smeets bestuurlijk actief. Sinds 2013 is hij onder meer bestuursvoorzitter van de Stichting BIG-opleidingen voor Psychologen en Pedagogen West-Nederland.

Vanwege zijn expertise wordt hij regelmatig gevraagd voor visitatiepanels, advisering of deelname aan landelijke commissies en werkgroepen rondom onderwijsinnovatie en de aansluiting tussen master en GZ-opleiding.


Fotograaf: Geertje van Achterberg