Lezing 'Using eye tracking to understand the learning process'
Leren is een voortdurend proces waarin we veel informatie opnemen via onze ogen. Een groot deel van het leerproces hangt dus af van waar we naar kijken. Een eye tracker is een apparaat dat registreert waar iemand naar kijkt, hoe lang hij ernaar kijken en in welke volgorde. In haar lezing presenteert Halszka Jarodzka drie toepassingen waarbij oogbewegingsregistratie helpt om het leren beter te begrijpen en instructie ondersteunt. Ten eerste kan oogbewegingsregistratie helpen om het ontwerp van computergebaseerde leer- en toetsmaterialen te verbeteren. Ten tweede geeft oogbewegingsregistratie inzicht in hoe expertiseontwikkeling verloopt binnen beroepen die sterk afhankelijk zijn van visuele informatie. Ten derde: oogbewegingsregistratie kan ook direct gebruikt worden als een leerinstrument om de aandacht van de lerende te sturen. Jarodzka zal laten zien dat oogbewegingsregistratie niet alleen een onderzoeksinstrument is, maar ook mogelijkheden biedt voor de onderwijspraktijk.
Workshop oogbewegingsonderzoek
Oogbewegingsregistratie wordt steeds meer gebruikt als een middel om cognitieve processen, zoals leren, te onderzoeken. De workshop richt zich op het doen van oogbewegingsonderzoek op het gebied van leren. Ze laat de deelnemers kennismaken met drie belangrijke aandachtspunten. Er zijn verschillende factoren die de kwaliteit van de data die je vergaart via oogbewegingsregistratie beïnvloeden, waaronder het opzetten van een registratielaboratorium, de hardware, de fysiologie van de ogen van de deelnemers, en de kalibratieprocedures. Ten tweede is er het visuele systeem zelf: Jarodzka geeft een korte introductie op het visuele systeem en bespreekt drie verschillende invloeden op waar onze ogen naar toe bewegen. Tot slot bespreekt ze verschillende manieren waarop je de data kunt analyseren.
Meer informatie
Voor meer informatie over Halszka Jarodzka en de FSW lectures kunt u terecht op de website van de universiteit van Antwerpen.