Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
Leren
Hoe kunnen scholen onderzoek gebruiken bij hun innovaties?
Scholen nemen veel initiatieven om innovaties en ontwikkelingen door te voeren. Maar vaak zijn die uiteindelijk niet effectief, omdat ze niet gebaseerd zijn op wetenschappelijke kennis of onderzoek en omdat een diepere analyse ontbreekt van de vraag achter het probleem of de oplossing. Een samenwerkingsverband van scholen in het primair onderwijs en onderzoekers, waaronder prof. dr. Marjan Vermeulen van het Welten-instituut, hebben een duurzaam en op bewezen kennis gebaseerd raamwerk ontwikkeld om scholen te helpen om bij hun initiatieven gebruik te maken van wetenschappelijke kennis en onderzoek.

Beschikbaar voor alle scholen

Het resultaat is een set materialen, waaronder een self-assessment instrument, interventiekaarten en good practices. Een webtool gebaseerd op dit werk zal tezijnertijd beschikbaar worden gesteld op de website van NRO om zo te verzekeren dat de resultaten van dit initiatief beschikbaar blijven voor alle Nederlandse scholen. 

Finalist voor EAPRIL award

Het samenwerkingsverband presenteert zijn resultaten tijdens de conferentie van de Europese Associatie voor Praktijkonderzoek voor het Verbeteren van Leren (EAPRIL) in Portorož Slovenia. Het project is geselecteerd als een van de twee finalisten voor de EAPRIL Best Research and Practice Project (BR&PP) award. De uiteindelijke winnaar wordt bekendgemaakt tijdens de conferentie die plaatsvindt van 12 tot 14 november 2019.