Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
ALG_AankondigingPromotie_11288_head_large.jpg
Leren
Hoger studietempo en 4x meer afgestudeerden Onderwijswetenschappen in 2017-2018
In het studiejaar 2017-2018 hebben 80 studenten hun masteropleiding Onderwijswetenschappen afgerond bij de Open Universiteit. Zestien daarvan behaalden cum laude. Dat is een flinke stijging ten opzichte van het verleden. In de periode 2012 en 2015 studeerden steeds ongeveer 20 studenten per jaar af. Sinds 2016 steeg dat aantal tot nu 80 afgestudeerden, vier keer zoveel als vijf jaar geleden. 

Nieuwe studenten en hun achtergrond

Het aantal toelatingen tot de premaster- of masteropleiding is sinds 2015 stabiel: tussen de 240 en 250 per jaar. In meer dan 90% van de gevallen gaat het om een toelating tot een pre-mastertraject (25 of 30 studiepunten). Het grootste deel van de premaster-studenten heeft een hbo-achtergrond. 

Studietempo stijgt

In 2017-2018 waren er een 500-tal actieve studenten binnen de masteropleiding (een lichte daling vergeleken met de voorgaande jaren), maar deze studenten studeren wel aanzienlijk sneller en doen dus ook meer cursussen per jaar. Het studietempo is vergeleken met vijf jaar geleden verdubbeld. Een verklaring voor dat hogere studietempo en ook de eerder genoemde stijging van het aantal afgestudeerden ligt in het strakkere tempo van het huidige onderwijsmodel. Maar ook het bestaan van de lerarenbeurs speelt een rol. De lerarenbeurs, waarmee de meeste OW-studenten de opleiding (deels) financieren, legt een bijkomende externe druk legt op het studietempo.

Wijzigingen in het curriculum

Vergeleken met de voorgaande jaren zijn er enkele kleine wijzigingen in het curriculum doorgevoerd, met name in de eindfase van de opleiding. De cursus Atelier zorgt nu voor een veel dichtere aansluiting bij het onderzoek dat binnen het Welten-instituut plaatsvindt, en de afstudeerfase wordt vanaf 2018-2019 heringericht. 

Continu positief geëvalueerd 

De opleiding wordt door de jaren heen zowel in de interne metingen (Studentinzicht & Masterenquête) als ook extern (NSE) steeds overwegend positief geëvalueerd. Toch zien we wel een geleidelijke daling van de scores. Het opleidingsmanagement heeft daarom het eigen interne kwaliteitssysteem aangescherpt. Zo worden elk kwartiel de cursussen van het voorbije kwartiel geëvalueerd met het cursusteam, en worden de verbeterplannen van nabij opgevolgd. Ook de cursusoverstijgende kwaliteitszorg wordt strikter vormgegeven, onder andere via de docentoverleggen en de intervisie- en overlegmomenten van de scriptiebegeleiders en –examinatoren.