null Meer regie in ontwerp van eigen onderwijsroute motiveert studenten

OW_TeSLA_10711_head_large.jpg

Meer regie in ontwerp van eigen onderwijsroute motiveert studenten

Als studenten hun opleiding kunnen personaliseren in overeenstemming met hun sterke punten, interesses en doelen, verhoogt dat hun motivatie en mogelijk verbeteren daardoor ook hun leerprestaties. Dat concludeert onderzoeker en PhD-kandidaat Lorenzo Duchi (Erasmus Universiteit Rotterdam), die zijn onderzoek uitvoert onder begeleiding van onder andere Lisette Wijnia van de faculteit Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit.

Study crafting biedt keuzevrijheid en zelfsturing

Het onderzoek richt zich op het vernieuwende concept van study crafting, waarbij studenten hun eigen leerroute kunnen vormgeven in overeenstemming met hun sterke punten, interesses en doelen. Dit is gebaseerd op het concept job crafting uit de organisatiepsychologie: het proactieve gedrag van werknemers om hun functie beter af te stemmen op hun individuele behoeften en voorkeuren in plaats van simpelweg te reageren op de taken die door de organisatie zijn toegewezen. Wijnia en haar collega’s, Lorenzo Duchi en Fred Paas van Erasmus Universiteit Rotterdam en Sofie Loyens van de Universiteit Utrecht, onderzochten of persoonlijke keuzevrijheid en proactief vormingsgedrag bij het leren van invloed kunnen zijn op leerresultaten. Hiervoor hebben zij een nieuwe vragenlijst ontwikkeld, de Study Crafting Scale, en hebben deze vervolgens getest.

Meer tevredenheid, minder burn-out

De onderzoekers lieten 382 psychologiestudenten van tussen de van 18 tot 41 jaar meerdere vragenlijsten invullen, waaronder de Study Crafting Scale. Ze vroegen naar de mate waarin de deelnemers in staat waren om de regie te nemen in hun eigen leertraject. Ook werd gevraagd in welke mate werd voldaan aan hun psychologische basisbehoeften competentie, autonomie en verbondenheid. Ook werden burn-out, academische tevredenheid en de mate van zelfgestuurd leren gemeten. Daarnaast kregen de onderzoekers inzicht in de leerprestaties van de deelnemers. Study crafting bleek positief verband te houden met de bevrediging van psychologische basisbehoeften, academische tevredenheid en zelfgestuurd leren, en negatief verband te houden met burn-out. Naarmate study crafting toeneemt, heeft dit een positieve invloed op de bevrediging van iemands psychologische basisbehoeften, wat op zijn beurt een positieve invloed heeft op andere studentuitkomsten, waaronder gehaalde cijfers.

Vernieuwend perspectief op onderwijs

Dit student-gestuurde principe werkt volgens de onderzoekers door in het gehele onderwijsdomein. Studenten kunnen hun leeromgeving proactief en zelfstandig ontwerpen, wat zinvollere en boeiendere leerervaringen kan creëren. Leerkrachten kunnen hun studenten aanmoedigen om na te denken over hun sterke punten, interesses en doelen. Ze kunnen hen ook faciliteren in study crafting door hen in staat te stellen hun eigen leerroute te ontwerpen, en bijvoorbeeld te laten kiezen aan welke projecten ze willen werken. Dit zou ruimte creëren voor flexibelere en gepersonaliseerde leerervaringen die aansluiten bij de voorkennis, vaardigheden, attitudes en ambities van studenten. Deze aanpak vergroot de betrokkenheid van studenten en ondersteunt de ontwikkeling van zelfsturende leervaardigheden. Studenten moeten dus, net als werknemers, geen passieve ontvangers zijn van hun opleiding, maar een actieve rol spelen bij het vormgeven van hun leerroute, aldus de onderzoekers.

Het artikel 'Redefining education: The role of study crafting in enhancing students' well-being, self-direction, and academic achievement' is gratis te lezen.