Nieuwe kennisclips voor mentoren op de werkvloer
Breinrijpheid van jongeren en hoe ga je daarmee om
De filmpjes gaan steeds over de impact van de breinrijpheid van jongeren op hun leren en gedrag en geven uiteenlopende tips die docenten in de praktijk kunnen brengen tijdens het begeleiden van jongeren.
In de clip 'Vaste breinfases, unieke jongeren!' legt Renate de Groot uit hoe de ontwikkeling van het brein bij jongeren verloopt. Vooral hersengebieden die betrekking hebben op emoties, plannen en organiseren en conflicten oplossen zijn bij jongeren nog niet volledig ontwikkeld. Aangezien ieder brein zich ontwikkelt op een ander tempo, zijn er veel verschillen tussen de begeleidingsbehoeften van jongeren. Ook zijn er verschillen in de ontwikkeling tussen jongens en meisjes en tussen jongeren met verschillende achtergronden.
Praktische tips voor mentoren
Renate maakt duidelijk hoe mentoren jongeren steun kunnen bieden om deze hersenontwikkeling te stimuleren, door tegemoet te komen aan hun behoefte aan autonomie, competentie en verbinding. Hierdoor raken ze namelijk intrinsiek gemotiveerd. Daarbij is het van belang om op zoek te gaan naar de persoonlijke factoren van een jongere die helpend kunnen zijn. Renate geeft concrete praktische tips, zoals het maken van een checklist, het klaarzetten van een tas, het creëren van een positieve relatie en het bieden van gestructureerde en interessante opdrachten.
Motivatie en emoties
De clip 'De kracht van motivatie' uit hoe docenten de motivatie van jongeren kunnen verhogen en vasthouden en hoe ze aan een motiverende begeleidingsstijl kunnen werken. In 'Jongeren en emoties: een rollercoaster' wordt uitgelegd hoe emoties het werk van jongeren beïnvloeden en hoe je als begeleider hiermee om kunt gaan. De clip, 'Waarom jongeren moeite hebben met plannen en organiseren', kwam al eerder beschikbaar en richtte zich op de vraag waarom jongeren moeite hebben met plannen en organiseren. Binnenkort komt de clip 'Jongeren willen wél' online.
Kennisclips en online toolbox
De clips zijn gemaakt in het kader van het project 'Als vloeken niet meer werkt: handvatten voor coaching en mentoring van jongeren op de werkvloer vanuit wetenschappelijke kennis over brein en leren'. De Open Universiteit werkt voor dit project samen met het Belgische Jongeren op de Werkvloer (JOW) van Steunpunt Onderwijs Provincie Limburg. Het hoofddoel is mentoren zodanig te bekwamen dat meer jongeren gemotiveerd raken om hun studie te voltooien en uitgroeien tot tevreden werknemers. Binnen het project 'Als vloeken niet meer werkt' ontwikkelt de vakgroep Voorwaarden voor een leven lang leren van de Open Universiteit de kennisclips en een online toolbox. Hiermee willen de onderzoekers een duurzame, gedigitaliseerde vorm van professionalisering maken voor mentoren die mbo-studenten op de werkvloer begeleiden en coachen.
Maak een gratis account aan
Om de clips te kunnen zien en updates van het project te ontvangen is het nodig een gratis account aan te maken. Je kunt het project ook volgen op LinkedIn.
19 juni Intervisiebijeenkomst
Speciaal voor mentoren die werken met jongeren in bedrijven/werkplekken vindt op 19 juni een intervisiebijeenkomst plaats over het thema Breinrijpheid en leren op de werkvloer. Renate de Groot en Carine Drijkoningen zijn de sprekers. De intervisiebijeenkomst vindt plaats van 9.00 tot 12.00 uur bij M-Tech+ in Diepenbeek (België). Deelname is gratis, maar wel graag vooraf aanmelden.