null Open onderwijs: hoe zetten internationale organisaties beleidsmakers aan tot actie

BW_Promotie_IgorLesko_head_large.jpg

Open onderwijs: hoe zetten internationale organisaties beleidsmakers aan tot actie

Iedereen zou overal toegang moeten hebben tot kennis om zo te kunnen werken aan persoonlijke en professionele ontwikkeling. Beleidsmakers hebben de verantwoordelijkheid om die toegang te garanderen. Wat overtuigt beleidsmakers om zich in te zetten voor onderwijs dat open is voor iedereen? En hoe helpen internationale organisaties regeringen om een meer open benadering van onderwijs te omarmen? Deze vragen staan centraal in het proefschrift van Igor Lesko. Hij verdedigt zijn proefschrift op donderdag 27 november 2025 aan de Open Universiteit in Heerlen.

De stimulerende rol van internationale organisaties

Open Educational Resources, of OER, verwijst naar vrij toegankelijke leermaterialen die door iedereen gebruikt kunnen worden. Internationale organisaties zoals UNESCO, de Commonwealth of Learning, de Europese Commissie en de OESO speelden tussen 2002 en 2019 een centrale rol bij het stimuleren van open onderwijs. Ondanks die centrale rol was er weinig bekend over de strategieën die deze organisaties gebruikten om de ontwikkeling van overheidsbeleid op dit gebied te beïnvloeden. Ook was niet bekend hoe effectief hun inspanningen zijn geweest. Het onderzoek van Lesko brengt daar verandering in.

Verschillende strategieën

Het onderzoek van Lesko laat zien dat internationale organisaties op meerdere manieren invloed uitoefenen op regeringen: door ideeën over OER en Open Education te verspreiden, door financiering en technische ondersteuning te bieden en door mondiale standaarden te stellen. Hun werk helpt nationale discussies en beleidsontwikkeling vorm te geven en stimuleert landen om stappen te zetten richting meer open en toegankelijke onderwijssystemen.

Lokale pleitbezorgers cruciaal

Echter, het succes van deze inspanningen hangt sterk af van lokale pleitbezorgers, 'OER-champions', die internationale richtlijnen omzetten in nationale acties en die beleidsontwikkelingen stimuleren. Zonder deze lokale leiders hebben internationale strategieën slechts beperkte impact.
In zijn proefschrift formuleert Lesko ook aanbevelingen over hoe internationale organisaties regeringen beter kunnen ondersteunen bij het openen van toegang tot educatieve middelen en kansen.

Om zicht te krijgen op de ingezette strategieën en hun effectiviteit voerde Lesko een literatuurstudie uit, hij ontwikkelde conceptuele kaders voor dataverzameling en analyse en beoordeelde talrijke documenten. Hij interviewde 15 vertegenwoordigers van 8 internationale organisaties en 35 overheidsbeleidsmakers, adviseurs en experts uit 33 landen, staten en provincies.

Over Igor Lesko

Igor Lesko (Slowakije, 1980) woont sinds 2003 in Zuid-Afrika. Hij behaalde twee masterdiploma’s: in 2005 een master in Social Development in Zuid-Afrika en in 2007 een master in Development Management in Duitsland. Hij werkte meer dan 16 jaar met en voor internationale organisaties, met een focus op strategieën om toegang tot kennis en informatie te openen. Momenteel is hij Co-Executive Director bij Open Education Global, een internationale non-profitorganisatie die zich inzet voor het bevorderen van open onderwijs wereldwijd.

Op donderdag 27 november 2025 om 16.00 uur verdedigt hij zijn proefschrift, getiteld 'Prepare for the Long Run: Strategies for Affecting Governmental OER Policy Developments by International Organisations', aan de faculteit Bètawetenschappen van de Open Universiteit in Heerlen.

Promotores zijn prof. dr. Paquita (P.F.) Perez Salgado en prof. dr. Herman (H.M.J.) van den Bosch (Open Universiteit). De verdediging kan live worden bijgewoond bij de Open Universiteit in Heerlen en online worden gevolgd via ou.nl/live.