Glocal problemen
Marco Kalz is UNESCO hoogleraar Open onderwijs. Een van de doelstellingen van deze UNESCO leerstoel is bijdragen aan het oplossen van de grootste maatschappelijke problemen van onze tijd door kennis voor iedereen toegankelijk te maken door middel van massale open cursussen (MOOCs). Kalz wil daarom samen met internationale partners bouwen aan deze kennisinfrastructuur, samen kijken welke kennis en vaardigheden er nodig zijn om doelgericht maatschappelijke problemen op te lossen. Daarbij spreken we ook wel van glocal problemen: problemen met een globale impact waarvoor de oplossing ligt in lokale activiteiten. Die kennis en vaardigheden om dat soort problemen op te lossen moeten voor iedereen toegankelijk zijn. De panelbijeenkomst in Kaapstad, waaraan verschillende Afrikaanse universiteiten deelnemen, kadert in deze activiteit.
Andere Welten-bijdragen
De panelbijeenkomst over open onderwijs in Afrika is niet de enige bijdrage van het Welten-instituut vaan het programma van deze conferentie. In het kader van het SOONER project, verricht het instituut langetermijnonderzoek naar open online onderwijs in Nederland. Doel is onder andere wetenschappelijk onderbouwde, praktische adviezen voor het aanbieden van dit type onderwijs te formuleren. Tijdens de conferentie worden de resultaten van een group-concept mapping studie.
Christian Stracke organiseert een panelbijeenkomst over de manier waarop beleid en open licenties kunnen bijdragen aan het verbeteren en hergebruik van open onderwijs. Daarnaast organiseert hij een action lab over de kwaliteit van MOOCs waarin hij ook de eerste resultaten presenteert van vier onderzoeksenquêtes over dit onderwerp.
De conferentie vindt plaats van 8 tot 10 maart 2017 in Kaapstad, Zuid-Afrika.
Bezoek de conferentiesite voor meer informatie.