Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
OW_Games_Aivaloglou_14533_head_large.jpg
Digital Learning
Open Universiteit onderzoekt leren programmeren tijdens Devoxx4Kids
Op zaterdag 21 april 2018 vindt een Devoxx4Kids dag plaats op de Radboud Universiteit in Nijmegen. Kinderen van 9 tot 13 jaar leren hier spelenderwijs programmeren. Dr. Fenia Aivaloglou, verbonden aan de faculteit Informatica van Open Universiteit, zal op deze dag onderzoek verrichten naar leren programmeren voor kinderen.

Inspireren met programmeren (en robots!)

Kinderen kunnen tijdens de Devexx4Kids dag iets creatiefs doen met computers; meer dan alleen YouTube filmpjes bekijken of posts op Facebook plaatsen. Bovendien laat deze dag ook zien dat het mogelijk is om kinderen Java te leren. En dat op een leuke, interactieve manier. Programmeren kan je leren! 

Programma

Gedurende de  dag zijn ongeveer 50 kinderen actief met het programmeren van eenvoudige software concepten, robotica, elektronica en ‘object oriented’ programmeren door middel van de Java programmeertaal. De kinderen doen mee aan drie workshops: Minecraft, Mindstorms en Scratch. Rond 15.45 uur wordt de dag afgesloten met een demo voor de ouders. Zij kunnen trots bekijken wat er ontwikkeld is door hun kinderen, tijdens de workshops. 

Onderzoek

De kinderen doorlopen gedurende de dag drie workshops en maken kennis met drie programmeeromgevingen. Fenia Aivaloglou wil onderzoeken hoe de verschillende programmeeromgevingen hun mening over programmeren en hun begrip van programmeerconcepten beïnvloedt. Ze vraagt onder andere of ze programmeren leuk vinden, of het iets voor jongens is, of het op rekenen/wiskunde lijkt en of ze in de toekomst programmeur willen worden. Daarnaast onderzoekt ze hun begrip van de programmeerconcepten 'conditional statements' en 'loops', concepten die in alle drie de programmeeromgevingen aan de orde komen. Voor elk van de drie omgevingen kijkt ze of de deelnemers de concepten goed begrepen hebben of dat ze toch nog een verkeerde voorstelleing ervan hebben. "Hoewel de setting met 50 deelnemers relatief klein is, denken we toch dat dit onderzoek ons waardevolle inzichten kan geven in het effect van de programmeeromgeving op de mening van de kinderen over programmeren."

 

Fenia Aivaloglou

Dr. Fenia Aivaloglou