null Opgeleid voor de wetenschap: hoe heterogeniteit de carrière van academici helpt of belemmert

MW_Carriere_WardOoms_14567_head_large.jpg
Leren
Opgeleid voor de wetenschap: hoe heterogeniteit de carrière van academici helpt of belemmert
Het wetenschappelijk personeel bij universiteiten - academici, opgeleid voor de wetenschap - heeft veel belang bij het begrijpen van wat werkt en wat niet bij het inrichten van, en maken van keuzes tijdens, hun loopbaan. Ward Ooms, assistant professor verbonden aan de faculteit Management, Science & Technology van de Open Universiteit, publiceerde samen met collega onderzoekers Claudia Werker (Technische Universiteit Delft) en Christian Hopp (RWTH Aachen) recent het paper Moving up the ladder: heterogeneity influencing academic careers through research orientation, gender, and mentors', dat bestudeert hoe heterogeniteit de carrière van academici helpt of belemmert.

Ward Ooms: 'We onderzochten of heterogeniteit als gevolg van de oriëntatie die de onderzoeker kiest in zijn of haar onderzoek, als gevolg gender, of vanwege disciplinaire en culturele verschillen met hun promotoren (zij die de jonge academici begeleiden en vormen tijdens de eerste stappen van de carrière), de carrière van academici helpt of belemmert.'

Het resultaat

Gebaseerd op een steekproef van 248 academici aan twee toonaangevende Europese technische universiteiten, werden modellen gecombineerd om de loopbaanontwikkeling van wetenschappers beter te begrijpen. De resultaten tonen aan dat heterogeniteit in de onderzoeksoriëntatie nuttig is. Academici die een brug slaan tussen het streven naar fundamenteel begrip en socio-economische relevantie van hun onderzoek geraken verder op academische carrièreladder. De resultaten van de studie bevestigden ook het vermoeden dat vrouwelijke academici problemen ondervinden bij het vinden van een vaste aanstelling en, wanneer zij die vaste aanstelling wel weten te bemachtigen, bij het verkrijgen van een professoraat. Verschillen tussen promotor en promovendus in disciplinaire en culture achtergrond blijken alleen te helpen bij het maken van de eerste stappen in de carrière, terwijl ze juist verdere doorstroming in het functiehuis van universiteiten tegenwerken.

De relevantie

Een kwart van alle promovendi in Nederland blijft na de promotie bij de universiteit werken. De verworven inzichten bieden suggesties aan beleidsmakers, universitaire bestuurders, en academici. Dit omdat de verworven onderzoeksresultataten kunnen bijdragen aan het faciliteren en creëren van carrièrekansen voor veelbelovende academici en een juiste ondersteuning voor zittende stafleden. Ward Ooms: 'Maar denk ook aan het nemen van maatregelen voor het corrigeren van genderongelijkheid. En aan de mogelijke onderbouwing van strategische keuzes met betrekking tot onderzoeksoriëntatie en promotoren van promovendi.'

Meer informatie

Het artikel is als Open Access artikel te downloaden.

Ward Ooms

Ward Ooms