UNESCO-publicatie
UNESCO kijkt met de publicatie 'A Decade of Progress on Education for Sustainable Development Reflections from the UNESCO Chairs Programme' terug op de bijdrage van de UNESCO-leerstoelen, gerelateerd aan duurzame ontwikkeling, aan het decennium van leren voor duurzame ontwikkeling 2005-2015. De publicatie is verschenen in het kader van het 25-jarig bestaan van het UNITWIN programma waar de UNESCO leerstoelen deel van uitmaken.
Onderzoekslijnen
Het programma van de UNESCO-leerstoel ‘Kennis transfer voor Leren voor Duurzame Ontwikkeling ondersteund door ICTs' die Paquita Perez bekleedt, kent drie onderzoekslijnen:
- De ontwikkeling van competentiegericht academisch onderwijs in de milieuwetenschap met specifieke aandacht voor de 'interventiecompetentie'. De ontwikkeling van een 'interventiecompetentie' stelt studenten in staat maatschappelijk robuuste oplossingen voor problemen die een duurzame oplossing vragen, te beschrijven en te ontwikkelen.
- Het ontwikkelen van attractieve en praktische kennisconcepten voor duurzame ontwikkeling. Een voorbeeld is het concept 'lived experience'. Bij 'lived experience' wordt gebruik gemaakt van de achtergrond van de lerende om een verbinding te leggen met duurzaamheidsproblemen en zo het proces van verandering met meer succes te beïnvloeden. Op deze wijze wordt de diversiteit van achtergronden een deel van de oplossing.
- Onderzoek naar de inzetbaarheid van ict en open education concepten bij het inrichten van leerervaringen. Het onderzoek is momenteel gericht op klimaatverandering en sociaal ondernemerschap.
De publicatie is beschikbaar op de website van UNESCO (zie pagina's 48-58).