null OU voor het eerst in ranglijst studeren met functiebeperking en direct derde beste universiteit

ALG_Prijsbeker_13743_head_large.jpg
OU voor het eerst in ranglijst studeren met functiebeperking en direct derde beste universiteit
Studenten met een functiebeperking waarderen de Open Universiteit met de derde plaats in de lijst van de Nederlandse universiteiten als het gaat om studeren met een functiebeperking, zowel voor de bachelors als de masteropleidingen. Dit blijkt uit het zojuist verschenen rapport 'Studeren met een functiebeperking 2017', opgesteld door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie. De Open Universiteit doet voor het eerst mee in deze vergelijking en scoort met het cijfer 6,79 (hoogste cijfer 7,02) voor de bachelors en het cijfer en 6,67 (hoogste cijfer 6,72) voor de masteropleidingen de derde posities in de ranglijsten. De geboden flexibiliteit en het begrip van docenten worden door de studenten het hoogst gewaardeerd en de begeleiding zien zij als verbeterpunt.

Rector magnificus van de Open Universiteit, prof. mr. Anja Oskamp: 'Mooi deze bevestiging dat ons onderwijs zo goed aanslaat! En het is een compliment voor onze docenten dat hun begrip voor studenten zo wordt gewaardeerd. Sinds de invoering van ons vernieuwde onderwijs is het bieden van meer begeleiding aan studenten een belangrijk aandachtspunt voor ons.'

Mooie cijfers

Het gemiddelde oordeel bij de universiteiten is 6,32 voor de bachelors en 6,29 punten voor de masteropleidingen. Met cijfers van respectievelijk 6,79 en 6,67 scoort de Open Universiteit (OU) daar heel ruim boven. Meer dan 900 van de 14.000 studenten aan de Open Universiteit geven aan een functiebeperking te hebben.

Waarderingen op onderwerpen

Op alle bevraagde thema’s scoort de Open Universiteit (OU) meestal ver boven het landelijk gemiddelde van de universiteiten aangesloten bij de Vereniging van Universiteiten (VSNU). Het gaat daarbij om zaken als voorlichting, intake, aanpassing van het onderwijs, begrip van docenten, kennis van docenten en begeleiding. De studenten hebben de hoogste waardering voor het begrip dat OU-docenten voor studenten met een functiebeperking hebben. De geboden flexibiliteit (aanpassing van het onderwijs) wordt daarna het hoogst gewaardeerd door de studenten. Als verbeterpunt zien zij de begeleiding.

Informatiebron

Het rapport, opgesteld door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie in opdracht van het Expertisecentrum handicap + studie, is gebaseerd op antwoorden op deelvragen uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2017. Deze deelvragen zijn specifiek gericht aan ruim 39 duizend studenten hoger onderwijs (14%) die aangeven een functiebeperking te hebben. De Nationale Studenten Enquête (NSE) vindt jaarlijks plaats in opdracht van stichting Studiekeuze123.
In de landelijke NSE scoort de OU al jaren een toppositie in de lijst van universiteiten. Studiekeuze123 is een gezamenlijk initiatief van het hoger onderwijs en de studentenorganisaties en wordt gefinancierd door het ministerie van OCW.