Over het onderzoek
Het programmeeronderwijs begint op dit moment op basisschoolleeftijd, met een toenemend aantal landen dat het basisonderwijs verrijkt met computer- en programmeercursussen. In hun onderzoek waren de onderzoekers geïnteresseerd in de factoren die van invloed zijn op de leerprestaties van jonge studenten in programmeerklassen en hun visie op programmeren als een carrière pad. Hiertoe hebben zij acht weken lang experimentele programmeercursussen georganiseerd, waarbij zij les gaven aan 8- tot 12-jarige leerlingen van basisscholen in Nederland. De factoren werden onderzocht die van invloed zijn op de leerprestaties van volwassen, universitaire leerlingen, waaronder zelfredzaamheid en motivatie. Zij hebben de invloed daarvan op de leerlingen van de desbetreffende leeftijdsgroep gemeten. Door het verkennen van de meningen van de leerlingen op programmeren als een carrièrepad, hebben zij ook de effecten van de cursus, hun prestaties en de stereotypen die de leerlingen aannemen voor computerwetenschappers gemeten. De auteurs vonden dat de intrinsieke en extrinsieke motivatie van leerlingen en hun eerdere programmeerervaring belangrijke factoren zijn, die sterk gecorreleerd zijn met hun zelfredzaamheid en hun neiging tot een Computer Science (CS) carrière. Voor vrouwelijke leerlingen is er ook een sterke correlatie tussen de CS-carrièreoriëntatie en hun zelfredzaamheid. De scholieren bleken niet beïnvloed te zijn door de stereotiepe eigenschappen van computerwetenschappers.
Over het SIGCSE Technisch Symposium
Het SIGCSE Technical Symposium is de grootste computeronderwijsconferentie ter wereld georganiseerd door de ACM Special Interest Group on Computer Science Education. Het trekt meer dan 1.500 onderzoekers, docenten en anderen die geïnteresseerd zijn in het verbeteren van computeronderwijs in primair, voortgezet en hoger onderwijs.
Het SIGCSE Technical Symposium richt zich op problemen die vaak voorkomen bij docenten die werken aan de ontwikkeling, implementatie en/of evaluatie van computerprogramma's, curricula en cursussen. Het symposium biedt een forum voor het delen van nieuwe ideeën voor syllabi, laboratoria en andere elementen van onderwijs en pedagogie, op alle onderwijsniveaus. Het symposium biedt een divers aanbod van technische sessies en mogelijkheden voor leren en interactie.
Over Fenia Aivaloglou
Dr. ir. Fenia Aivaloglou is assistent-professor aan de Open Universiteit. Haar belangrijkste onderzoeksinteresse is software-engineering en programmeeronderwijs. Haar gepubliceerde werk omvat verschillende artikelen over vroeg computeronderwijs, waaronder het artikel How Kids Code and How We Know: An Exploratory Study on the Scratch Repository, dat ze samen met Feliene Hermans publiceerde.
Meer over het onderzoek
Een blogpost over het onderzoek is beschikbaar, samen met de volledige paper.