Praktische vragenlijst voor zelfevaluatie lerarennetwerken
Samen effectiever en beter onderwijs maken, dat is het doel van lerarennetwerken. Maar hoe goed werkt die samenwerking nu eigenlijk? Om daar een objectief beeld van te krijgen, ontwikkelden onderwijskundigen van de Open Universiteit een praktische vragenlijst, samen met het Universitair medisch centrum Utrecht. Met deze zogenaamde DSL-Q (Dimensions of Social Learning Questionnaire) kunnen netwerken zichzelf evalueren en zo hun gezamenlijke leerproces ondersteunen.
Wetenschappelijke inzichten in sociale leerprocessen
De basis was een bestaande beoordelingslijst met dertig items, ingedeeld in vier dimensies. Die lijst is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten in sociale leerprocessen, maar was erg lang om in de praktijk te gebruiken. Bovendien was nog niet bekend in hoeverre de lijst daadwerkelijk aansluit bij de praktijk.
Van toepassing op praktijkervaring
Daarom legden de onderzoekers de bestaande vragenlijst voor aan 488 leraren en leraren in opleiding die deelnamen aan lerarennetwerken. Bij elk item vroegen ze de deelnemers aan te geven in hoeverre ze dachten dat het item van toepassing was op hun praktijkervaring in het netwerk.
Dat leverde een selectie op van dertien vragen die samen een goed en consistent beeld geven van de effectiviteit van de samenwerking in netwerken op de dimensies praktijkintegratie, doelgerichtheid en verbondenheid/gelijkwaardigheid. Door het beperkte aantal items kan de vragenlijst snel worden ingevuld. De DSL-Q is daarmee volgens de onderzoekers een praktisch hulpmiddel en een stimulans voor gezamenlijke onderwijsontwikkeling.
Zelf aan de slag met de DSL-Q? De Nederlandse vertaling van de vragenlijst is op te vragen via emmy.vrieling@ou.nl.