Presentatie: Gevoel krijgen voor het online klaslokaal
Onbegrip, moe, afgeleid…?
Een van de grote nadelen van online college geven is dat de leerkracht geen zicht heeft op de non-verbale signalen van de studenten. Normaal gezien merken leerkrachten of iets onduidelijk is, of studenten afgeleid of moe zijn. En dan passen ze hun gedrag aan om ze weer bij de les te krijgen. Bij online onderwijs mist de leerkracht de signalen en dus de kans om iets te doen. De studenten moeten zelf hun leerervaring managen, gemotiveerd blijven, zien dat ze niet achterop raken etc.
Gevoel voor het online klaslokaal
Het onderzoek Sense the classroom combineert onderwijstechnologieën, informatiesystemen en AI om een tool te ontwikkelen dat non-verbale signalen herkent en signaleert aan leerkrachten en studenten, zodat zij actie kunnen ondernemen om het leerproces te verbeteren. AI biedt veelbelovende oplossingen, maar veel studies kijken naar basale emoties als blijdschap of afkeer, en niet zozeer naar emoties die relevant zijn in een onderwijscontext. Krist Shingjergji, de onderzoeker, kijkt juist wel naar dat soort emoties. Ze is met behulp van AI op zoek naar patronen die wijzen op bijvoorbeeld verveling, verwarring, frustratie, betrokkenheid en nieuwsgierigheid in het online klaslokaal.
HEEL seminar
Tijdens het HEEL seminar presenteerde Shingjergji de achtergrond van haar onderzoek, de manier waarop ze het probleem benadert en de strategieën die ze wil gebruiken. De HEEL-seminars, georganiseerd in samenwerking met Mid Sweden University en Aalberg Universiteit richten zich op onderzoekers en docenten die geïnteresseerd zijn in het meedenken en meewerken aan onderzoek en ontwerp van digitale technologie voor leren en doceren in het hoger onderwijs. Algemeen thema van het seminar op 16 december was hoe innovatief onderwijsontwerp leren kan ondersteunen. Deelname is gratis. Kijk voor meer informatie en de Zoomlink op de website van de organisator, de Zweedse Mid Sweden University.