null Promotie: Feeling down? Stand up! Beweeggedrag en mentaal welbevinden op het mbo

OW_StaandLeren_head_large.jpg

Promotie: Feeling down? Stand up! Beweeggedrag en mentaal welbevinden op het mbo

Studenten die meer staan en minder zitten, scoren hoger op mentaal welbevinden in vragenlijsten. Dat concludeert promovenda Mara Kirschner in haar proefschrift 'feeling down stand up'. Zij onderzocht de relatie tussen beweeggedrag en mentaal welbevinden van mbo-studenten. Kirschner keek verder hoe er een zo goed mogelijke interventie opgezet kan worden om inzicht te krijgen of mentaal welbevinden van mbo-studenten baat heeft bij het vervangen van zitgedrag door lichte fysieke activiteit in de klas.

Mbo-student zit veel, beweegt weinig

Rapporten laten zien dat het mentaal welbevinden van studenten onder druk staat, en dat het aantal studenten met laag mentaal welbevinden alleen maar toeneemt. De meeste onderzoeken worden gedaan in het hoger onderwijs, terwijl de grootste populatie van naar schoolgaande jongeren in het tertiair onderwijs mbo-student is.

Daarnaast zijn mbo-studenten kwetsbaar voor het ontwikkelen van een laag mentaal welbevinden, en zitten zij veel en bewegen zij weinig.

Lichte fysieke activiteit al geassocieerd met mentaal welbevinden

Het onderzoek van Kirschner laat zien dat er een relatie is tussen bewegen en een verbeterd mentaal welzijn van mbo-studenten. Vooral veel lichte fysieke activiteit, zoals staan, en weinig zitten, hangen samen met een hoger gevoel van mentaal welbevinden bij mbo-studenten.

Zelfs een acute relatie gevonden

Waar studies in de algemene populatie laten zien dat er een verband is tussen bewegen en welbevinden, laat het promotieonderzoek van Kirschner zien dat waarschijnlijk lichte fysieke activiteit al voldoende is om beter in je vel te zitten. Mbo-studenten die 1 minuut meer staan in een half uur voorafgaand aan de vraag hoe ze zich voelen, scoren hoger op welbevinden. Aangezien mbo-studenten veel zitten, is dit een uitstekende omgeving om interventies in te voeren die zitten verminderen en staan bevorderen. Bijvoorbeeld door het gebruik van sta-bureaus in de klas zodat de studenten een deel van hun lessen staand in plaats van zittend kunnen volgen.

Voorwaarden voor effectieve interventie

Kirschner heeft ook onderzocht wat de mbo-studenten nodig hebben om de sta-bureaus te gebruiken in de klas. De studenten willen zelf kunnen beslissen om te gaan staan (behoefte aan autonomie), maar ze geven ook aan de docenten nodig te hebben. De docenten moeten hen hierin stimuleren, gebruiksrichtlijnen geven en ondersteuning in het gebruik bieden.

Promotie Mara Kirschner

Mara Kirschner (Heerlen, 1988) is sinds 2024 werkzaam als onderzoeker op het Amsterdam UMC. Op vrijdag 6 december 2024 om 13.30 uur verdedigt zij haar proefschrift met de titel 'Feeling down? Stand up! Physical activity behaviour and mental well-being in vocational education and training' bij de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit in Heerlen.

Promotoren zijn prof. dr. Renate de Groot (Open universiteit) en prof. dr. Hans Savelberg (Maastricht University) Copromotor is dr. Rianne Golsteijn (Open Universiteit).

De promotie is live bij te wonen bij de Open Universiteit in Heerlen en online te volgen via ou.nl/live.