null Promotie: Genderinclusiviteit in STEM-onderwijs kan leerprestaties verbeteren

OW_Genderinclusiviteit_STEM-onderwijs_15507_head_large.jpg

Promotie: Genderinclusiviteit in STEM-onderwijs kan leerprestaties verbeteren

In nieuwe inzichten over onderwijs in wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM) toont onderzoek aan dat genderinclusiviteit in groepsleren kan bijdragen aan betere leerprestaties en een gelijkere leeromgeving. In haar promotieonderzoek onderzocht Dana Kube de rol van gender binnen computerondersteund samenwerkend leren (CSCL) en formuleerde ze aanbevelingen om genderongelijkheid in STEM-klaslokalen aan te pakken.

Het is 2024. Genderongelijkheid is nog altijd een probleem in het dagelijks leven van vrouwen die werken en lesgeven in wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM) in Europa. Waar universiteiten vaak top-down maatregelen invoeren, zoals beleid om gendergelijkheid te bevorderen, koos Kube voor een andere aanpak. Haar studie focust op de onderzoeksinstrumenten en methoden die in STEM-onderwijs worden gebruikt om gendergerelateerde leeruitkomsten te begrijpen, met als doel een inclusiever groepsleren te ondersteunen in STEM-hoger onderwijs.

Nieuwe, inclusieve instrumenten

Kube’s onderzoek brengt verschillende aspecten van genderongelijkheid in kaart, waaronder de rol van genderidentiteit en verwachtingen in samenwerkend leren. Ze concludeert dat bestaande onderzoeksmethoden en instrumenten vaak tekortschieten doordat ze gender als een binaire eigenschap beschouwen, wat beperkingen oplevert voor de kennis over leerprocessen in gemengde teams. In plaats daarvan pleit ze voor het gebruik van nieuwe, inclusieve instrumenten die rekening houden met genderdiversiteit, zoals het meten van het collectieve zelfvertrouwen van minderheden binnen een team. Dit zelfvertrouwen, blijkt uit een van haar studies, kan een positieve invloed hebben op de prestaties en beoordeling van teams.

Betere leerresultaten

Een tweede studie van Kube toont aan dat samenwerking in genderdiverse teams kan leiden tot betere leerresultaten voor alle deelnemers in STEM-klaslokalen. Deze bevinding kwam voort uit een experiment in een CSCL-omgeving waar gemengde en niet-gemengde teams vergeleken werden tijdens een escape room-spel. De teams met meer genderdiversiteit behaalden betere resultaten, wat suggereert dat een focus op inclusie en diversiteit bijdraagt aan een stimulerendere leeromgeving voor iedereen.

Genderinclusiviteit

Volgens Kube kunnen STEM-wetenschappers, docenten en beleidsmakers de verdere ontwikkeling van genderinclusiviteit in het onderwijs ondersteunen door genderinclusief onderzoek, onderwijspraktijken, leerpraktijken en beleid te bevorderen. Dit onderzoek sluit aan bij de VN-doelen voor gendergelijkheid in onderwijs en levert concrete aanbevelingen voor een meer gelijkwaardige en inclusieve leeromgeving in STEM.

Over Dana Kube

Dana Kube (Biberach an der Riß, 1989), is onderzoeker aan de Goethe University of Frankfurt. Op vrijdag 29 november 2024 verdedigt zij om 13.30 uur haar proefschrift met de titel: 'Gender & CSCL: Exploring the relation of computer-supported collaborative learning (CSCL) and gender bias in research and practice' bij de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit in Heerlen.

Promotor is prof. dr. Hendrik Drachsler (Open Universiteit) en copromotor is prof. dr. ir. Karel Kreijns (Open Universiteit). De promotie is live bij te wonen bij de Open Universiteit in Heerlen en online te volgen via ou.nl/live.